Fremtidens dæk bliver smarte – bilister ønsker dæk, der kan reagere på vejret
Stadig mere smart teknologi bliver monteret i biler. Kunstig intelligens kan reagere hurtigere end mennesker, og den bliver også introduceret indenfor dæk. Forbrugerne er især interesserede i dæk, der kan tilpasse sig forskellige vejrforhold ved hjælp af sensorteknologi. Ifølge en undersøgelse bestilt af Nokian Tyres** håber 34 % af de europæiske bilister, at de sorte runde gummidele på deres biler vil reagere automatisk på vejret i fremtiden.
”Internet of Things” er hurtigt ved at blive en del af de fleste forbrugerprodukter. I praksis betyder det, at genstandene er udstyret med sensorer, som kan måle, identificere og reagere på ændringer i miljøet. En seng med sensorer kan overvåge din søvnkvalitet, og smart tøj kan køle eller opvarme sin bruger, når det er nødvendigt.
Et smart dæk kunne også overvåge både sig selv og dets omgivelser hurtigere og på flere måder end bilisten.
– Sensorer i dækket kunne måle slidbanedybden og dækkets slitage samt advare bilisten, når det er nødvendigt at skifte til nye dæk eller bede om, at de bliver ombyttet mellem for- og bagaksel for at udjævne sliddet og derved optimere levetiden, siger Teemu Soini, den ansvarlige for nye teknologier hos Nokian Tyres.
Smarte løsninger inden for rækkevidden
I den første bølge af smarte teknologier måler sensorer installeret i dine dæk forskellige variabler og videresender oplysningerne til køreren, enten direkte til bilens indbyggede systemer eller til din mobilenhed. Et ægte smart dæk er dog et, som automatisk kan reagere på sensorens informationer - uden nogen indgriben fra køreren.
– Disse dæk kan automatisk tilpasse sig vejr- og vejforholdene ved at ændre slidbanemønsteret. I vådt vejr kan lamellerne, der lagrer vand, øge deres volumen og reducere risikoen for akvaplaning.
Dækindustrien har allerede taget de første skridt imod smarte dæk, og sensorer er allerede almindeligt anvendt til måling af dæktryk. Rigtigt smarte dæk er dog ikke tilgængelige endnu.
– I øjeblikket er der meget få smarte applikationer til næste generation af personbilsdæk, men det vil helt sikkert ændre sig inden for de næste fem år, og højkvalitetsdæk vil yde større sikkerhed til bilisterne. Dæk, der reagerer automatisk, ligger stadigt lidt ud i fremtiden, estimerer Soini.
For at dette skal blive en realitet, skal vi løse en række problemer, f.eks. hvordan man kan gøre sensorerne holdbare og sikre nok under det kontinuerlige pres, de udsættes for, og hvordan man kan gøre smart teknologi til en naturlig del af hele dækproduktionsprocessen.
Sikkerhed først i udviklingen
Sammen med smarte dæk, ønsker forbrugerne også sikre dæk. Ifølge Nokian Tyres' undersøgelse ville næsten hver anden bilist ønske dækkene mere sikre, end de er nu.
Dæk er en vigtig sikkerhedsfaktor. Kontaktpunktet med vejoverfladen er på størrelse med fire håndflader, og deres vigtigste opgave er at få dig sikkert frem, uanset vejr- eller vejforholdene.
De nutidige højkvalitetsdæk er allerede meget sikre. Ikke desto mindre er der altid plads til forbedringer. Den kontinuerlige udvikling og hårde tests er nøglen til succes.
– Udviklingen inden for dækmaterialeteknologien gør det muligt at konstruere dæk, der fungerer endnu bedre under de mest udfordrende forhold. I praksis kan vi forbedre grebet i yderpunkterne uden at gå på kompromis med holdbarheden. Ved Nokian Tyres kommer sikkerhed altid først, når der udvikles nye dæk, og sådan vil det fortsat være, siger Teemu Soini.
Europæiske køreres dækforventninger**
I fremtiden vil jeg ønske, at mine dæk...
- er mere sikre 44 % (samlet set)
Tyskland 34 %, Italien 51 %, Frankrig 30 %, Tjekkiet 50 %, Polen 56 %
- bruger sensorteknologi til at tilpasse sig til skiftende forhold 34 % (samlet set)
Tyskland 30 %, Italien 40 %, Frankrig 35 %, Tjekkiet 28 %, Polen 35 %
- eliminerer behovet for sæsonskifte af dæk 33 % (samlet set)
Tyskland 35 %, Italien 30 %, Frankrig 40 %, Tjekkiet 28 %, Polen 34 %
- bliver slidt langsommere, end de gør nu 25 % (samlet set)
Tyskland 27 %, Italien 19 %, Frankrig 21 %, Tjekkiet 33 %, Polen 25 %
- ruller lettere, sparer brændstof og derved udvider rækkevidden på min el-bil 23 % (samlet set)
Tyskland 28 %, Italien 23 %, Frankrig 19 %, Tjekkiet 24 %, Polen 21 %
- er punkteringsfrie, at de reparerer sig selve 22 % (samlet set)
Tyskland 19 %, Italien 20 %, Frankrig 17 %, Tjekkiet 25 %, Polen 31 %
** Undersøgelsen er baseret på data fra 4.100 respondenter i Nokian Tyres' undersøgelse gennemført i december 2018 og januar 2019. Undersøgelsen blev gennemført online af markedsundersøgelsesvirksomheden YouGov.
Yderligere information:
Hvordan kan fremtiden for mobilitet, kørsel og vinterdæk se ud i 2036?
Billeder:
Download informationsgrafik og billeder her
Kontakter:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]