Verdens første altvejrs selvkørende bus bruger Nokian Hakkapeliitta
Gacha er verdens første selvkørende bus, der virker i ethvert vejr. Hvad der gør Gacha unik er dens evne til at arbejde pålideligt, selv under vanskelige forhold – i mørke såvel som i regn, sne eller slud. Nokian Hakkapeliitta vinterdæk, der er monteret på bussen, gør deres del til at sikre passagererne og gøre det komfortabelt selv under ekstreme forhold.
Indtil nu har vanskelige vejrforhold forhindret selvkørende biler i deres drift, da bilerne er blevet udviklet og testet under varmere forhold. Gacha bruger en helt ny styreteknologi, der er testet i Lapland til at virke under arktiske forhold. Dette giver den en unik konkurrencefordel i forhold til andre selvkørende køretøjer. Den stilfulde Gacha er et revolutionerende næste generations køretøj, udviklet af Sensible 4 fra Finland og MUJI fra Japan.
– Vi ønskede at udvikle en selvkørende bus, der fungerer pålideligt selv i det værste vejr. Dårlige vejrforhold kræver også meget af grænsefladen mellem køretøjet og vejen. Dette gjorde Nokian Hakkapeliitta vinterdæk til et naturligt valg for os, og de supplerer vores system fremragende, siger Harri Santamala, CEO for Sensible 4.
Nokian Hakkapeliitta er udviklet til ekstreme forhold, det er opfundet og videreudviklet gennem årtiers erfaring i krævende og varierende forhold. De er bygget til kørsel, hvor pludselige ændringer i vejret er normen. Vinterdækkets sikkerhed er finjusteret til sne, is og sjap på White Hell, verdens største testcenter for vinterdæk. Frost i mere end 200 dage om året giver krævende, men dog gode betingelser, for at teste og udvikle verdens sikreste vinterdæk.
Selvkørende transportmidler kræver topmoderne dæk
Dækket er et køretøjs eneste kontaktpunkt med vejen, hvilket gør det til en vigtig sikkerhedsfaktor – selv for selvkørende biler. Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Nokian Tyres i Europa, føler næsten 60 % af bilisterne, at vinterdæk er bilens vigtigste sikkerhedsudstyr. Hvilken slags dæk vil fremtidige køretøjer have brug for?
– Der vil ske meget inden for bilindustrien i den nærmeste fremtid. Trafikteknologien bliver koblet sammen i netværk og autonome selvkørende biler vil være normalt. Kontrolsystemerne i disse selvkørende køretøjer kræver de nyeste dæk og mangeartede data om deres drift for at gøre kørslen proaktiv og sikker under alle forhold. Udvikling af nye typer af tjenester og intelligente dækteknologier gør det muligt for os at imødekomme de skiftende behov for den fremtidige trafik og dens kunder, siger Jukka Kasi, SVP, Products & Technologies for Nokian Tyres.
Gacha-bussen er udstyret med Nokian Hakkapeliitta R3 vinterdæk uden pigge; dækket blev introduceret for offentligheden i marts 2019. Det er planen at begynde at inddrage bussen i passagertrafikken i tre finske byer i løbet af foråret. Sensible 4 og MUJI sigter mod at udvikle selvkørende minibusser til offentlig brug og tilbyde transporttjenester til forbrugere allerede i 2021.
Yderligere information:
Fremtidens dæk bliver smarte – bilister ønsker dæk, der kan reagere på vejret
Hvordan kan fremtiden for mobilitet, kørsel og vinterdæk se ud i 2036?
Kontakter:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,