Hvordan blev verdens første vinterdæk opfundet?
I dag er det klart for enhver, at vi bruger vinterdæk i den finske vinter, og skifte til andre dæk om sommeren. Men dette har ikke altid været tilfældet; vinterdækket er ikke engang et hundrede år gammel. Hvordan blev verdens første vinterdæk, "Kelirengas", skabt?
Loven, der krævede brugen af vinterdæk trådte i kraft i Finland i 1978. Verdens første vinterdæk er fremstillet kun 44 år tidligere, i 1934. Kelirengas, fremstillet af Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, blev udviklet til lastbiler, da dette var en tid, hvor hestetransport blev erstattet af motorkøretøjer. Udviklingen skyldtes et tæt samarbejde og dialog mellem August Kelhu, en dæk detailhandler fra Turku og af virksomhedens "grand old man", Erik Sundqvist, en salgschef for Gummitehdas, og ingeniørerne på fabrikken.
- Vejene var dårlige, men der var varer, der skulle transporteres hele året rundt. Da antallet af biler steg i 1930'erne, blev det opdaget, at personbiler også påkrævet nye dæk typer. I 1936 udviklede og fremstillede virksomheden et mindre vinterdæk til personbiler. Det første Hakkapeliitta vinterdæk med vejgreb under vinterforhold, men det var også anvendelig om sommeren, siger Pentti Eromäki der har arbejdet på Nokian Tyres i over 35 år.
Vejene var dårlige i 1930'erne, men bilerne var ikke for holdbare, enten, så deres ankomst var ikke altid garanteret. Derfor var den vigtigste egenskaber for vinterdækket den strukturelle holdbarhed og greb på isglatte og snedækkede veje.
- Vinterdækkene blev helt udviklet med vinterforhold i tankerne. Det første vinterdæk havde en helt ny type slidbanemønster, da dens riller var helt tværgående og forudsat tand-lignende greb i den bløde sne og mudder. Hele idéen om dækket var baseret på et godt greb i overfladen på snedækkede veje, siger Product Development Manager Juha Pirhonen fra Nokian Tyres.
I første omgang var der kun Pigdæk
Da antallet af biler fortsatte med at vokse, startede man med pløjning af vejene for at gøre kørslen lettere. Men, pløjningen skabt glatte is overflader, som dækkene, der var tilgængelige ikke kunne trænge igennem.
- Det Nuværende pigdæk dæk med hærdede metalpigge blev opfundet i begyndelsen af 1960'erne. Mens der havde været forsøg på at fastgøre pigge før, det var dengang, hvor pigdæk dækket blev opfundet. Pentti Eromäki husker at der i 1974 blev der indført nye pigdæk regler, der har til formål at mindske det trafikale slid forårsaget af piggene.
Vedligeholdelsen af vejene forbedres og flere og flere veje blev dækket af asfalt, der tillod dem at forblive fri for is og sne om vinteren. Udvikling efter en anden type vinterdæk startede - en, der ville være uafhængige af vinterdæk reglerne.
- Det første vinterdæk uden pigge blev udviklet i 1970'erne; de kunne til dels kompensere for pigdækket greb ved at bruge tunge lameller på slidbanemønsteret og brugte en ny innovativ gummiblanding. Vinterdæk uden pigge tilbød bedre kørekomfort, da de var næsten lydløse, siger Eromäki.
Én ting forbliver
I øjeblikket er vinterdæk udviklet til forskellige markeder; Nordamerikanske, nordisk og centraleuropæiske dæk er f.eks. meget forskellige.
- I de nordiske lande, værdsætter føreren miljøvenlighed og vinteregenskaber højest, siger Juha Pirhonen.
I dag, er vores veje i en helt anden klasse i forhold til de tidlige dage af dækindustrien, og fire hjul er næsten det eneste, vores biler har til fælles med bilerne fra fortiden. Der er udviklet lavprofils vinterdæk, hvilket betyder, at de nu har en lavere profil og en større indvendig diameter. Moderne biler stiller også helt nye krav til dækkene.
- Dækindustrien har været med til at forbedre håndteringen og vejgrebet på bilerne. Det er ting som bilisterne sætter pris på. I de senere år er forbrugerne imidlertid også begyndt at værdsætte miljøvenligheden på dækkene og materialerne, lav rullemodstand og lavt støjniveau, siger Pirhonen.
Dækudviklingen har også gjort store fremskridt over årtier. I dag er computere et regelmæssigt redskab og dæktest er blevet mere tekniske. En ting består stadig, årti efter årti.
- Ingen maskine kan komme med nye ideer; du er stadig nødt til at gøre alt det kreative arbejde selv, konkluderer Pentti Eromäki.