Fakta om dæk

En ægte højkvalitetsdæk er meget mere end et stykke gummi; resultatet af omhyggelige udvikling og grundige test, en omhyggeligt forberedt højteknologisk produkt indebærer en stor grad af manuelt arbejde, kemisk og teknisk ekspertise, præcision og råvarer af høj kvalitet. Det er ikke så underligt at det tager to til fire års udviklingsarbejde, inden et nyt dæk rammer vejen.

En ægte højkvalitetsdæk er meget mere end et stykke gummi; resultatet af omhyggelige udvikling og grundige test, en omhyggeligt forberedt højteknologisk produkt indebærer en stor grad af manuelt arbejde, kemisk og teknisk ekspertise, præcision og råvarer af høj kvalitet. Det er ikke så underligt at det tager to til fire års udviklingsarbejde, inden et nyt dæk rammer vejen.

Nyttige tips til vedligeholdelse af dæk

Dækkene er det vigtigste sikkerhedstilbehør på din bil: De er forbindelsen mellem dig og vejbanen. Dækkene vil i høj grad påvirke sikkerheden og kørekomforten. Sørg for, at dine dæk er i god stand og husk at vedligeholde dem.

FAQ

Sidevægsmarkeringer, dæk pleje, fremstilling og miljøspørgsmål.

Dækregler

Read about the most important winter tyre regulations in Europe

Dæksidemarkeringer

Dækstørrelsen er den vigtigste oplysninger, der gives på dækket. Størrelsen er angivet som en række tal og bogstaver, for eksempel 205/55 R 16 94 V XL.

EU dækmærkning

Fra november 2012 vil det blive nemmere at købe dæk i Den Europæiske Union, en ny mærkningsordning magen til den der kendes fra husholdningsapparater bliver indført. Mærkningen vil guide forbrugerne i retning af at erhverve et dæk, der er af højere kvalitet og dermed sikrere.

Dæktryk

Temperaturen har en væsentlig indvirkning på dæktrykket.  Temperaturen i en varm garage kan være op til 30 ˚C højere end udetemperaturen. Hvis dæktrykket måles indendørs, er det for lavt til udetemperaturer.

Produktionsprocessen

De vigtigste råvarer til fremstilling af dæk er naturgummi, syntetisk gummi, sort kulstof og olie. Andelen af gummiblandinger i den samlede vægt af et dæk er mere end 80 %. Resten består af forskellige former for forstærkende materialer.