Brændstoføkonomi
Lettere, længere med færre miljøpåvirkninger
Rullemodstanden udgør ca. 20 procent af bilens brændstofforbrug. Det påvirker energieffektiviteten og dermed også driftsøkonomien og kuldioxid emissioner fra køretøjet. Jo lavere rullemodstand, jo lavere brændstofforbrug.
Energiforbrugsklassen angiver rullemodstanden. Det angiver dækkets andel af køretøjets brændstofforbrug og CO2-emission.
Kategorierne starter fra A (grøn) og slutter med G (rød). Klasse A er bedst, klasse G er den svageste og klasse D anvendes ikke.
Fem fulde tanke i løbet af dækkets levetid
Den årlige brændstofbesparelse mellem de bedste og svageste dæk udgør ca. 90 liter per år. Under hele dækkets levetid, mængden af brændstof er lig fem fulde tanke (240 liter). *
Hvad er forskellen på brændstoføkonomien?
Mer brændstofsforbrug 1/100 km
Ved brugen af de højeffektive klasse B dæk, bruger en personbil ca. 0,1 liter mindre brændstof pr 100 km end med et klasse C dæk. Forskellen i forbruget mellem de bedste og svageste dæk (AG) er signifikant, på omkring 0,6 l / 100 km. De let rullende dæk reducerer også CO2-udledningen med 14 g / km.
›› Best og svageste. Klasse A til G, besparelser på op til 5 fulde tanke i hele driftsperioden ›› Naboklasser. For eksempel: B til C, besparing 0,1 l / 100 km
* Bilens brændstofforbrug 7 l / 100 km. Anslået årlig kørsel 15.000 km svarende til, 40.000 km i løbet af dækkets levetid.
Brændstofbesparelse og færdselssikkerheden er stærkt afhængige af førerens adfærd. Medtag følgende spørgsmål:
- Økonomisk kørsel kan reducere brændstofforbruget
- For at optimere trafiksikkerheden og kørekomforten, skal dæktrykket kontrolleres med jævne mellemrum
- Hvis dæktrykket er for lavt, slides dækket meget hurtigere end normalt; det påvirker også brændstofforbruget og udgør en klar risiko for trafiksikkerheden
- En ansvarlig bilist er altid klar over de egenskaber og tilstand af hans / hendes dæk. Kun en bilist, der kender bilen og dækkene kan justere hastigheden og sikkerhedsafstanden til at matche det aktuelle vejr.