Vådgreb

Sikker rejse

Vådgreb

For sommerdæk, vådgreb er især vigtigt med hensyn til sikkerhed. Den angiver bilens bremseegenskaber på våde veje. A er den bedste klasse, mens F er den svageste. Klasser D og G anvendes ikke.

Dæk med fremragende vådgreb har en kortere bremselængde, mere stabil håndtering og bedre køreegenskaber.

Vådgrebsmarkeringen er misvisende

Vådgrebsmarkeringen for et dæk angiver ikke, hvor egnet dækket er i det virkelige vintervejr. For eksempel de nordiske vinterdæk uden pigge er skræddersyet til de barske veje, til tider meget glat, og med is og sne. Vinterdæk uden pigge udviklet til centraleuropæiske forhold hvor hurtig kørsel foretrækkes, på bekostning af greb på is.

Forskellen på bremselængden er lig med fire billængder

Mærkatet angiver dækkets bremselængde på våd asfalt, med en hastighed på 80 km/t. For eksempel kan forskellen mellem A- og F i form af standselængden være over 18 m eller fire billængder. Forskellen mellem tilstødende kategorier er omkring en billængde (3 til 6 m).

›› Best og svageste. Klasse A til F, bremselængde over 18 meter kortere. 
›› Naboklasser. For eksempel: B til C, bremselængde er kortere med en billængde.

Brændstofbesparelse og færdselssikkerheden er stærkt afhængige af førerens adfærd. Medtag følgende spørgsmål:

  • Økonomisk kørsel kan reducere brændstofforbruget
  • For at optimere trafiksikkerheden og kørekomforten, skal dæktrykket kontrolleres med jævne mellemrum
  • Hvis dæktrykket er for lavt, slides dækket meget hurtigere end normalt; det påvirker også brændstofforbruget og udgør en klar risiko for trafiksikkerheden
  • En ansvarlig bilist er altid klar over de egenskaber og tilstand af hans / hendes dæk. Kun en bilist, der kender bilen og dækkene kan justere hastigheden og sikkerhedsafstanden til at matche det aktuelle vejr.