Ekstreme hastigheder kræver top kvalitets dæk; de er køretøjets eneste kontaktpunkt med den overflade der køres på. Når man kører med en usædvanlig høj hastigheder på glat is, skal dækkene yde maksimalt greb, fremragende strukturel holdbarhed og håndterings egenskaber, der er i tråd med bilens høj ydelse.
Accelerationsformelen er krævende. Når en bil bevæger sig med en hastighed på 331 km/t, bilen tilbagelægger over 92 meter på et sekund. Dækkene er under enormt pres på disse høje hastigheder, og deres diameter kan stige med 15-20 mm. Da luftmodstanden øges, er der behov for mere trækkraft for at sætte farten op.
"Testen af vores grænser kan lære os nye ting, som derefter kan blive reflekteret i vores produkter."
- Test ved høje hastigheder under krævende forhold er en vigtig del af vores vinterdæks udvikling. Test af vores grænser kan lære os nye ting, som derefter kan afspejles i alle vores produkter, forklarer Matti Morri, Nokian Tyres' Teknisk Customer Service Manager.
Guinness organisation definerer særlige bestemmelser for verdensrekorden for at køre på is. Tidspunktet for en kilometer måles i begge retninger. Verdens rekorden er et gennemsnit af disse to målinger. Køretøjet tager en flyvende start, og den tilladte tid for at opnå den rekord er kun en time. Isen skal være naturlig, og det må ikke gøres ru eller behandlet med kemikalier. Dækkene skal være kommercielt tilgængelige og godkendt til brug på vej i det land, hvor registreringen er foretaget.