Hurtigste bil på is
Nokian tyres Hakkapeliitta 8 i kamp med naturen
Når den nye Hakkapeliitta 8 fra Nokian Tyres bevist sin magt på isen af Den Botniske Bugt, i det barske nordlige vintervejr, havde den allerede tusindvis af timers produktudvikling bag sig. Men det tog stadig hundrede timers professionelt arbejde og engagement i forhold til is, sne og vind, før den nye rekord for kørsel på is blev sat til 335,713 km/t (208,602 mph).
Jagten på verdensrekorden kan begynde, og den iskolde Botniske Bugt synes at have sit eget væsen ved foden af Den Botniske Bugt. Ikke engang Nokian Tyres testteam kan påvirke den. Stedet, bilen, og føreren er de samme som for to år siden. Nokian Tyres Hakkapeliitta 8, det nye højteknologiske produkt fra Nokian Tyres, er ”den nye dreng i klassen”.
Den sydlige vind trykker på isen nedefra, og saltvand fosser gennem de små huller, selvom temperaturen er næsten ti grader under frysepunktet.
- Det er det vi er her for, ekstreme forhold. Vi kan ikke ændre, hvordan naturen fungerer. Men disse er de optimale betingelser for en dæktest. Når vi tager dækket til de ekstreme grænser og hastigheder, kan vi samle en masse nye oplysninger om dets karakteristika, siger Matti Morri, Teknisk Customer Service Manager for Nokian Tyres, som er her for at hjælpe Nokian Tyres flagskibs produkt, Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 pigdæk (255 / 35R20 97 T XL) til en ny hastighedsrekord.
Højteknologiske optegnelser
Naturen møder højteknologien på isen af Den Botniske Bugt, i nærheden af byen Oulu. Den kølige is, vind og snefald hilser den varmblodige Audi RS6, med sin næsten 1.000 hestekræfter velkommen, og Janne Laitinen, Nokian Tyres er cool og den udvalgte testkører.
Nokian Tyres og Laitinen, der har arbejdet med at teste dæk professionelt i over 25 år, besad også den tidligere Guinness Verdens Rekord for hurtigste bil på is (331,61 km/t, 206,05 mph), og rekorden for at køre på is med en elbil (252,06 km/t, 156,62 mph).
Skipperrn Laitinen tager rattet i Audien; det ridende haglgevær der kører med ham fra Automotive Labortoriet er Arto Lehtonen fra Oulu Universitetet for udført videnskab, der har en bærbar computer på skødet. Hans pligt under denne testkørsel er at overvåge funktionaliteten af bilen ved at trykke på de forskellige test, der er installeret på den. I den virkelige verden vil rekordforsøget, men bil kun blive kontrolleret af "Iceman" Janne Laitinen.
- Denne bil er udstyret med en GPS, der giver os de faktiske oplysninger om hastigheden 20 gange i sekundet. Hvert af hjulene har en hastigheds sensor, der giver os mulighed for at beregne mængden af slip, siger Lehtonen, laborant med mange års erfaring inden for ”high end” test af biler.
Greb ved det ekstremes grænser
Når bilens hastighed når over 300 km/t, er præcis håndtering, hurtige styreegenskaber og bedst mulige greb i centrum. Længderetningen og sideværts greb er begge vigtige, men de skal også være velafbalanceret. Motorkraften er mindre vigtig ved disse hastigheder. Dette er meget tydeligt for Laitinen, som har været involveret i produktudvikling af Hakkapeliitta 8 siden begyndelsen.
- Hakkapeliitta 8 har meget bedre stabilitet end andre dæk, og mere avanceret greb. Det virker også super godt på almindelige veje, siger Laitinen mens han samtidig tager sin hjelm på.
Nokian Tyres test køretøj, er en Audi RS6, der har sin undervogn modificeret, og dens motor er tunet til top effekt ved at modificere udstødningssystemet og motorstyring. Piggene på Hakkapeliittas skubbes med en enorm kraft ind i isen. Instrumentbrættet på Audien har otte LED'er, der viser grebet af dækkene på fem procent intervaller. Der er greb, men naturen er endnu ikke klar til en rekord; vi er nødsaget til at vente på det rigtige øjeblik
Det handler alt om følelsen
Et par uger er gået siden sidste rekordforsøg. Pitstop er opstillet ved havets bred og der er mindst lige så hektisk der som de fisk, der svømmer under forårets is. Alt og alle er der af en årsag - også dækket. De skal vokse med opgaven, og ved hastigheder på over 300 km/t, er det som at klatre op til toppen af et lodret isbjerg.
Laboranten Lehtonen er optaget af at analysere dataene fra formiddagens prøvekørsler på sin PC. Grebet er nu af afgørende betydning.
Is banen er endelig egnet til rekordforsøget; Det er en ret linje, der er 12 km lang og op til 18 meter bred. Temperaturen er næsten minus 16 grader, og selv vinden synes at have lagt sig.
- Du tror måske, at havisen er som en bordplade, men det er faktisk ujævn og har tendens til at bevæge sig fra dag til dag, siger teknisk Customer Service Manager Morri.
Speederen i bund
Vinden når kun op på en meter i sekundet, da Laitinen presser Audis accelerator mod overfladen af isen. På bredden, kan vi kun se en sky af sne, da dækkene griber fat i isen og får bilen op på en gennemsnitshastighed på over 330 km/t (205 mph) for både medvind og modvindsretningen. Det er allerede eftermiddag og vinden er tiltagende, men Iceman Laitinen ønsker at gennemføre nogle flere kørsler. Cifrene på hastighedsmåleren nærmer sig de magiske 340 km/t (211 mph). Den blå Audi lyder næsten som et landende fly, mens den flyver forbi fotocellen på den lige is bane. Tovejs radiokommunikationen kommer til livet.
- Hvad var hastigheden?
- Den var 336,511 km/t (209,098 mph), og den gennemsnitlige hastighed for de to kørsler var 335,713 km/t (208,602 mph).
- Det er en ny verdensrekord! Testen blev udført efter reglerne. Vi vil nu gøre nogle yderligere kontroller, siger Simo R. Lampinen, rally legenden, der arbejder som den officielle leder under rekordforsøgene.
Forventning på isen bliver til spontane glædesudbrud. Testkører Laitinen er glad for at høre, at en ny verdensrekord på 335,713 km/t (208,602 mph) er hjemme.
- Det var på ingen måde let. Det vigtigste var at overføre alle kræfterne til isen med dækkene. Vi var i stand til at gøre det, selv om ujævnheder forstyrrede grebet en del. Faktisk var der stadig plads til at øge hastigheden, men i dag var isen for ujævn.