Anvisninger for at undgå akvaplaning og sjapplaning
Matti Morri, Teknisk Customer Service Manager, bruger årtiers erfaring til at besvare de tekniske spørgsmål om dæk i forbindelse med Nokian Tyres kunders spørgsmål. Han er også ansvarlig for, at de seneste oplysninger om dæk egenskaber og udviklingsarbejde når både forhandlere og importører.
"Sjap kan nemt få en kører til at blive en passager."
Nokian Tyres har unikke faciliteter til udførelse af sjapplaning tests. Hvilke fordele giver det?
"Så vidt jeg ved, har ingen anden dækproducent et sted for test af sjapplanning i et kontrolleret testmiljø på den måde som vi har. Hver vinter, bunke vi en masse sne op på vores testbane, og når forårssolen begynder at smelte sneen til sjap, gennemfører vi omfattende test. Selvom akvaplaning er farligt, er sjapplaning endnu farligere. Kombinationen af smeltende sne, et lag af vand på vejoverfladen, og eventuelt is kan gøre situationen vanskelig, selv for en erfaren bilist. Selv om vi er pionerer i branchen, opdager vi noget nyt hvert forår."
Er den fineste kvalitet af nye dæk mærkbar under vanskelige forhold?
"Vores kunder, som har kørt på vores testbane er blevet forbløffet over forskellen mellem et dæk med en mønsterdybde på 4 mm og helt nye dæk. Desværre er det få mennesker der har mulighed for at opleve det under sikre forhold, hvor hurtigt vand eller sjap på vejen kan gøre en bilist til en passager."
"Når akvaplaning og sjapplaning forekomme, skal hovedet holdes koldt."
Hvad kan du gøre, hvis akvaplaning eller snesjapplaning opstår?
"Faktorer, der påvirker forekomsten af akvaplaning, der kan påvirkes af føreren er slidbane dybden, dæktryk og hastighed. Hvis der trods alt indtræffer planing, er den første ting at gøre, at reducere hastigheden og forsøge at genetablere en føling med vejen. Først da vil det være muligt at styre. Jeg kan ikke forstå, hvorfor folk insisterer på kørsel i hjulspor på vejen, selv når det regner, da det er det første sted, hvor vandet vil begynde at samle sig."