Flat Run dæk teknologi
Nokian Tyres FRT (Flat Run Technology) er en speciel dækkonstruktion til bildæk. Det giver mulighed for at køre et dæk med FRT selv uden dæktryk. Nogle bilfabrikanter bruger den slags dæk på deres biler for at sikre en sikker kørsel til værkstedet efter utilsigtet skade.
Hvordan virker Flat Run / Flat Run teknologien?
Nokian Tyres FRT dæk har stærkere konstruktion end normale dæk. Sidevæggene har en særlig komponent til at give ekstra stivhed til sidevæggene ved kørsel på et fladt dæk.
Nokian Tyres FRT dæk har en usædvanlig stærk struktur. De har et særligt komponent på deres sider, der øger stivheden af sidevæggen ved kørsel på et fladt dæk. Ved normalt tryk, fungerer FRT dækkene som normale dæk.
Kørsel med Nokian Tyres Flat Run / Flat Run dæk
Du kan køre cirka 50 km på et fladt dæk, hvis bilen er fuldt lastet. Hvis bilen kun bærer føreren, kan nødkørslen være op til 150 km.
Nokian Tyres anbefaler en maksimal hastighed på 80 kilometer i timen. Under meget glatte forhold, bør hastigheden holdes på ca. 50 km/t.
Af sikkerhedsmæssige årsager kan flat run dæk kun monteres på biler udstyret med lufttryks overvågning, der er integreret i bilens kontrolsystem, eller et andet system, der advarer om ændringer i dæktrykket, og med systemet driving stability management system (ESP).
Reparation af Flat Run / Flat Run dæk fremstillet af Nokian Tyres
Dæk med denne struktur kan repareres i slidbaneområdet (som i tilfældet med søm punkteringer etc.) ved hjælp af en passende slangeløs reparation, hvis du er helt sikker på, at dækket ikke har kørt, under det anbefalede tryk, eller fladt. Du er nødt til at inspicere dæk grundigt indefra og ud for at observere spor efter kørsel under det anbefalede tryk.
Kørsel selv på en kort afstand, når dækket er fladt kan forårsage et brud mellem sidevæggen komponent og rammen, der ikke kan ses visuelt.
Med hensyn til de sikkerhedsmæssige aspekter, anbefaler vi ikke at lader dem reparere hvis du er i tvivl; det er bedre at udskifte dem.
Denne reparationsprocedure gælder for hastigheder op til hastighedskategori H. Vi anbefaler ikke, at dæk i de højere hastighedskategorier (V / W / Y) repareres overhovedet.
Flat Run FAQs
Hvordan kan vi se et lufttryks tab?
Vi anbefaler altid at montere Flat Run dæk på biler med TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) installeret. Et sådant system er nødvendigt for Flat Run dæk for at sikre, at føreren ikke fortsætter kørslen uvidende om, at et dæk er punkteret.
Hvad er forskellen på Nokian Tyres Flat Run-systemer og de andre producenter?
Nokian Tyres Flat Run systemets dæk kan monteres på konventionelle fælge, mens systemerne fra andre producenter oftest kræver en særlig fælge.
Kan Flat Run dæk og systemer monteres på enhver bil?
Teknisk set er det muligt at installere Flat Run dæk på enhver biltype. Vi anbefaler dog kun at bruge de biler, der er specielt designet til Flat Run dæk.
Vi anbefaler også at bruge et TPMS-system (Tyre Pressure Monitoring System) ved Flat Run dæk typen.
Hvor kan Flat Run dæk monteres?
Flade Run dæk kan monteres på de fleste professionelle dæk værksteder. Hvis dækket systemtryk overvågning skal nulstilles, skal det ske ved bilforhandleren.
Er det muligt at reparere et Flad Run dæk, der er blevet punkteret?
Hvis du har kørt på et Flad Run dæk uden luft, selv en kort afstand, anbefales det at skifte dækket. Hvis du har fundet et normalt søm eller lignende punktering i midten af slidbaneområdet, og der stadig er tryk, kan du udføre en normal slangeløs reparation. Imidlertid anbefales det kraftigt at dækket skal udskiftes, da dens holdbarhed vil være blevet svækket af reparationen. Hvis punkteringen sker på siden eller sidevæggen, kan dækket ikke repareres forsvarligt.
V / W / Y ratede dæk bør aldrig repareres.
Hvor langt kan en bil fortsat køre sikkert på Flat Run dæk efter en punktering?
Med Nokian Tyres Flat Run dæk, kan du køre op til 50 km uden lufttryk ved fuld lastning, eller 150 km ved kørsel alene.
Den maksimale hastighed er 80 km/t, men under glatte forhold (is, sne) anbefaler vi en maksimal hastighed på 50 km/t.
Har større vægt indvirkning Flat Run dækkets køreegenskaber eller brændstoføkonomi?
Flat Run dæk kan være lidt tungere end standarddæk, hvilket eliminerer behovet for et ekstra dæk og reducerer dermed den samlede vægt: det vil derfor have en ubetydelig indflydelse på brændstoføkonomi og køreregenskabver.