Alt ligger i følelsen
Selv de bedste instrumenter kan ikke fortælle dig, hvordan dækket føles at køre med.
Hvert år kører Nokian Tyres' testkørere hundredtusindvis af kilometer, følelse, sansning og evaluering. Når køretøjet er blevet en del af kroppen, ved dæk testeren hvordan dækket føles. Ud over i Finland, udfører vi test over hele verden, på forskellige veje og under skiftende vejrforhold. Verdens bedste testkørere, en bred vifte af testaktiviteter, og alsidig testudstyr sikrer, at dækkene fungerer på den bedst mulige måde under forskellige forhold - også selv i ekstreme situationer.
Testkørerne spiller en stor rolle i dæktest. De er uddannet til jobbet, men knowhow og følelsen med det kan kun opnås ved at have gjort det mange gange.
– Du kan føle opførsel af et dæk i dine hænder og i din mavefornemmelse. Den måde hvorpå bilen styrer, hvor hurtigt dækket stabiliserer sig efter udsving og hvordan det opfører sig under opbremsning, acceleration, slalom og stejle op- og nedkørsler, siger Petri Paananen, testkører hos Nokian Tyres.
Testkørerne rapporterer testkørselens resultater og identificerer dækkenes gode egenskaber og forbedringsområder. Slutresultatet af testene omfatter subjektive udtalelser og objektive testdata. Disse oplysninger bruges til videreudvikling for at skabe den vigtigste sikkerhedsfunktion i en bil - det bedst mulige dæk.
– Et dårligt dæk vil aldrig slippe igennem vores omfattende test palet.
"Et dårligt dæk vil aldrig slippe igennem vores omfattende test palet. "
Så hvad er kravene til gode testkørere ud over deres analysefærdigheder? I det mindste stærke nerver og evnen til at teste produkterne med et åbent sind samt den rigtige kombination af ydmyghed og ambition. Og så skal de kunne tage let på gashåndtaget.
– Dæktest er ikke et rallyløb. Det handler ikke om hastigheden, men mere om kørefornemmelsen og det at kunne analysere dækket. Selvfølgelig vil du komme til at køre hurtigt en gang imellem, men fokusset er altid på dækket og dets ydeevne, forklarer Paananen.
Paananen er en rolig og proaktiv kører også uden for testbanen.
– Jeg holder øje med andre på vejen for at se, hvad de laver. Det lader til, at jeg nogle gange lader mig rive med for at analysere tingene og så hører jeg senere derhjemme, hvordan jeg måtte kommentere alt, griner Paananen.