Ivalo Test Center - "Det Hvide Helvede"

Ivalo Testcenteret ”Det Hvide Helvede” er det sted, hvor Nokian Tyres, den nordligste dækproducent i verden, gennemtester sine vinterdæk på sne, is og sjap.  Erfarne testkørere tester dækkets ydeevne til grænserne i kompromisløse test for at finde de bedste dæk blandt de gode. Hvis et dæk virker under verdens mest krævende forhold, vil det virke pålideligt overalt.

Se videoer

Nokian Tyres tester sine vinterdæk i hele verden, men vinterdækkenes sande hjem kan findes i Ivalo, Finland, nord for polarcirklen. Den nordligste dækfabrikant i verden byggede Ivalo Testcenteret allerede i midten af 1980'erne. Testcenteret dækker mere end 700 hektar og har virkelig fortjent sit hårde rygte, da verdens største og mest varierede vintertestmiljø er bygget under ekstreme forhold.

Som en bannerfører inden for vinterdæksteknologi bruger Nokian Tyres mere end halvdelen af sine F & U-udgifter på produkttest. Det Hvide Helvede er det primære testområde.

– Lige fra de tidlige udviklingsfaser tester vi et nyt dæk i autentiske omgivelser med henblik på at sikre en fejlfri præstation under vanskelige, krævende og varierende forhold. Autentiske test på is og sne udgør en væsentlig del af F & U-arbejdet, fordi et dæks egenskaber ikke kan optimeres kun ved computermodellering, forklarer lederen af testcentret Matti Suuripää fra Nokian Tyres.

"Autentiske test på is og sne udgør en væsentlig del af F & U-arbejdet, fordi et dæks egenskaber ikke kan optimeres kun ved computermodellering."
Matti Suuripää, Nokian Tyres plc, Lederen af testcentret

Udvikling af et nyt dæk er en lang proces, der tager fra to til fire år.  Store forsøg med praktiske prøvninger styrer yderligere F & U-indsatsen, indtil kun det bedst dæk er tilbage, skræddersyet til specifikke vinterforhold.

Vinterdæk har brug for forskellige egenskaber afhængigt af, om de anvendes under de isnende forhold i norden eller under varmere centraleuropæiske vinterforhold.

– Formålet med de kompromisløse test samt det at gå til grebets grænser er at skabe endnu bedre og mere pålidelige vinterdæk. At garantere dækkets sikkerhed giver føreren ro i sjælen selv på vinterveje.  Hvis et dæk testes under de mest krævende forhold i verden i Ivalo, vil det fungere godt overalt, tilføjer Suuripää.

"Formålet med de kompromisløse test samt det at gå til grebets grænser er at skabe endnu bedre og mere pålidelige vinterdæk. At garantere dækkets sikkerhed giver føreren ro i sjælen selv på vinterveje. Hvis et dæk testes under de mest krævende forhold i verden i Ivalo, vil det fungere godt overalt."
Matti Suuripää, Nokian Tyres plc, Lederen af testcentret

Seks måneders testning under frosttemperaturer og i polarnatten

Der er travlt i Det Hvide Helvede fra november til maj. I Ivalo er der mere end 200 dage med frosttemperaturer i denne periode. Derfor når vi at teste mere end 20.000 dæk der bliver kørt mere end 40.000 testkilometer. Vores meget erfarne F & U afdeling med testhold og testkørere sætter dækkene på prøve dag og nat.

Dækkene testes så ensartet som muligt på forskellige is- og snebaner.  Testning kræver ekstremt meget faglig kompetence, præcision og tusindvis af gentagelser. Nokian Tyres er kendt for sine ledende produkter og har mere end hundrede kilometer velholdte testbaner i Ivalo.

Ivalo Testing Center “White Hell”


– I praksis sikrer vi, at en bane altid har den samme snetykkelse og vi gør isen ru og børster den ren efter behov, forklarer Suuripää.

Det Hvide Helvede er ikke altid hvidt, da der midt om vinteren er polarmørke hele dagen, hvilket giver helt særlige udfordringer.  Herefter kommer foråret og ændrer på forholdene med kolde aftener og solrige dage - på en dag kan temperaturforskellene på testbanerne være op til 40 grader Celsius.

Solskinnet i det tidlige forår er en anden udfordring. I værste fald øger det dagtemperaturen så meget, at testene ikke kan udføres på grund af temperaturudsvingene. Så venter vi bare indtil solnedgangen og gennemfører testene om natten.

Ivalo Testing Center “White Hell”


Ud over de omhyggeligt vedligeholdte testbaner omfatter centret en 700 meter lang is hal, der muliggør ensartet og nøjagtig testning under alle forhold.

Ivalo Testing Center “White Hell”


Teknologi kan ikke erstatte den menneskelige faktor

Ved forskellige test er det vigtigt at simulere vinterkørselens ekstremer. Det Hvide Helvede har i øjeblikket mere end 30 forskellige testbaner. De tester effektiviteten af dækkene under acceleration og bremsning eller kørsel i sving og på bakker og grebet på forskellige overflader så som is, sne og sjap. Vi anvender de nyeste teknologier i vores test.

– For at sikre det bedst mulige testudstyr, videreudvikler vi det hele tiden. For eksempel, realtids måling af temperatur og relativ luftfugtighed gør vores arbejde lettere og hurtigere, siger Petri Peltoniemi, Test Manager hos Nokian Tyres.

Nokian Tyres betragtes som verdens førende ekspert i de ekstreme forhold på grund af selskabets omfattende produkttest i Lapland.  Erfarne chauffører er nøglen, men vi bruger også teknologi til nogle testkørsler. Robotbiler, for eksempel, er meget nyttige, når du har brug for mange præcise gentagelser. Sammenlignet med vores testkørere har de imidlertid kun en birolle.

– Ingen maskine eller intet udstyr kan erstatte rigtige mennesker og menneskelig erfaring. Det tager år at blive en god testkører, og de kan give os de mest værdifulde oplysninger. Vi gennemgår alle resultaterne med vores egne testkørere, tilføjer Peltoniemi.

Læs mere:
Topekspertise og den nyeste teknologiske knowhow

Ivalo Testcenter i et overblik

  • Nokian Tyres’ Det Hvide Helvede er det største vinterdæks testcenter i verden. Området kunne rumme 1.129 fodboldbaner eller 700 baseballbaner.
  • Vi tester vores dæk døgnet rundt under de unikke forhold i Lapland i Finland på mere end 30 testbaner.
  • De mere end 200 dage med frosttemperaturer i Ivalo hvert år sørger for barske vilkår for de testede dæk.
  • I løbet af sæsonen bliver der på vores testcenter testet mere end 20.000 vinterdæk.
  • Vi kører mere end 40.000 km på de testede dæk.
  • Vores chauffører tester dæk i Ivalo under alle vejrforhold i mere end 180 dage om året.
  • Den næsten 700 meter lange is hal muliggør ensartet testning under alle forhold.