Højkvalitets sommer- og vinterdæk forbruger mindre brændstof takket være deres lavere rullemodstand. At køre økonomisk på vedligeholdte dæk kan også hjælpe til brændstofbesparelser. I gennemsnit kører dæk 30.000-45.000 kilometer før de skiftes, så besparelsen kan beløbe op i næsten 300 EUR. Dette er…
Læs artiklen
Småpartikler (partikelstørrelse PM2.5) giver anledning til den største risiko og de mest farlige konsekvenser, især i byområder med den største eksponering. Kilderne til småpartikler omfatter storskala spredning af partikler, udstødningsemissioner, afbrænding af træ, industriel emission osv. Dæk er …
Læs artiklen
Under hensyntagen til dækkets livscyklus opstår størstedelen af miljøbelastningen, når dækket er i brug, og størstedelen af denne påvirkning skyldes køretøjets brændstofforbrug. En økonomisk kørestil, undgåelse af pludselige opbremsninger og acceleration kan medføre besparelser på brændstofforbruget…
Læs artiklen
Ved at vælge Nokian Tyres tager bilisterne en beslutning om at skåne miljøet. I løbet af dækkets livscyklus opstår størstedelen af miljøbelastningerne, når dækket er i brug; Valget af det rigtige dæk kan medvirke til at reducere brændstofforbrug og kuldioxidemissionen. Nokian Tyres´ langsigtede udvi…
Læs artiklen
Dækstøj er altid forbundet med køreoverfladen, da vejoverfladen har stor indvirkning på støjniveauet, der genereres af køretøjet. Decibelværdien er ikke et præcist mål for støjniveauet; alle dæk er støjende, når de kører på ru asfalt om foråret.
Læs artiklen
Kørestilen har den største indflydelse på udstødningsemissionen. At være opmærksom på dette og køre samvittighedsfuldt kan medføre en brændstofbesparelse på 10-20 procent.
Læs artiklen
Der er mange forskellige måder, hvordan genbrug af dæk håndteres på fra land til land. Den bedste måde at finde ud af, hvordan genbruget håndteres, er at kontakte din lokale dækforhandler for vejledning. En generel information om europæisk genanvendelse findes her: http://www.etrma.org/tyres/ELTs/EL…
Læs artiklen
Nokian Tyres bruger ikke SVHC-klassificerede (substances of very high concern) råmaterialer i sin produktion. De råmaterialer, der anvendes til fremstilling af dæk, omfatter naturgummi, syntetisk gummi, forstærkningsmaterialer kendt som cords, sod og forskellige kemikalier.
Læs artiklen
Nokian Tyres plc var den første dækfabrikant, der modtog ISO 14001 miljøcertificeringen. Alle råmaterialer vælges med det formål at bruge de mindst skadelige materialer.
Læs artiklen
Mindre overfladiske micro-sprækker kan forekomme, når dæk bliver ældre eller har været udsat for sollys og andre miljøfaktorer for længe. Disse mindre revner har ingen indvirkning på dækkets køreegenskaber og er kun en visuel defekt. I tilfælde af dybere eller mere markante revner eller andre abnorm…
Læs artiklen