Søg i hjælp og support

Hvordan påvirker dækkene brændstofforbruget?

Højkvalitets sommer- og vinterdæk forbruger mindre brændstof takket være deres lavere rullemodstand. At køre økonomisk på vedligeholdte dæk kan også hjælpe til brændstofbesparelser. I gennemsnit kører dæk 30.000-45.000 kilometer før de skiftes, så besparelsen kan beløbe op i næsten 300 EUR. Dette er

Hvad er farerne ved vejstøv?

Småpartikler (partikelstørrelse PM2.5) giver anledning til den største risiko og de mest farlige konsekvenser, især i byområder med den største eksponering. Kilderne til småpartikler omfatter storskala spredning af partikler, udstødningsemissioner, afbrænding af træ, industriel emission osv. Dæk er

Hvordan skal dæk opbevares?

Korrekt opbevaring kan forlænge dækkenes levetid. De skal opbevares på et tørt, mørkt og køligt sted med en temperatur mellem 0 °C og 15 °C. Dæk skal beskyttes mod regn og fugt for at sikre, at vand ikke kondenserer på dækkets overflade. Dæk skal beskyttes mod stærkt lys, elektriske gnister, opløsni

Hvad betyder hastighedsklasse?

Din bils registreringsattest angiver hastighedsklassen af dæk, der er egnet til din bil. Bilproducenter bestemmer dækstørrelsen og hastighedsklassen, så de svarer til bilens tophastighed og for at sikre, at dækkene er kompatible med chassiset. Hastighedsklassen er angivet med det næstsidste bogstav

Hvad betyder forskellige tal og bogstaver på dækkets side? (for eksempel 205/55 R 16 94 T XL)

De første tre tal (205) angiver bredden af dækket i millimeter. 60 er dækkets bredde/højdeforhold eller profil. Dette er angivet i procent af dækkets bredde. "R" står for konstruktionen af dækket, der angiver, at dækket er et radialt dæk. De følgende to tal (16) angiver hjulfælgens

Hvad står TPMS for?

TPMS står for et dæktryksovervågningssystem. Formålet med dæktrykovervågningssystemet i dit køretøj er at advare dig om, at et eller flere dæk har faretruende for lavt tryk, hvilket muligvis skaber usikre køreforhold. TPMS-dæktrykindikatoren er et gult symbol, der tændes på instrumentbrættet i form

Hvor kan jeg finde yderligere oplysninger om mærket?

Oplysningerne er tilgængelige fra flere kilder, herunder dækproducenterne og Europa-Kommissionens webside (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) eller fra dækservicecentrene.

Hvorfor skal jeg skifte alle fire dæk?

Vi anbefaler at skifte alle dækkene samtidig. I nogle tilfælde kan to dæk skiftes: begge fordæk eller begge bagdæk. I disse tilfælde skal de nye dæk være af samme mærke og model som de gamle dæk for at give sikkerhed og manøvredygtighed.

Hvad er det korrekte dæktryk for et vinterdæk?

Nokian Tyres har testet vinterdæktrykket for de fleste bilmodeller. Indikationen har været, at dæktrykket bør være 0,2 bar (20 kPa) højere end det anbefalede sommerdækstryk. Dette skyldes de forskellige konstruktioner af vinterdæk og effekten af kulde på trykket. Du kan tjekke bilens manual for det

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har mistanke om, at mit dæk ikke svarer til den angivne klassifikation?

De nationale myndigheder har ansvaret for at overvåge og håndhæve overholdelsen af reglerne. I Finland er tilsynsmyndigheden det finske transportsikkerhedsagentur (Trafi). Denne sag er ekstremt vigtig for succesen og virkningen af den nye dækmærkningsordning. Tilsyn er den eneste måde at sikre, at f

Hvad skal jeg huske på, når jeg vælger vinterdæk?

Kontroller altid dit køretøjs registreringsattest for den anbefalede dækstørrelse. Når du vælger vinterdæk, skal du overveje, hvordan og hvor du kører, hvor sikkert du føler dig under vinterforhold og dit erfaringsniveau. Dette vil hjælpe dig med at beslutte, om du skal vælge vinterdæk med eller ude

Hvordan påvirker kørestilen miljøvenligheden?

Under hensyntagen til dækkets livscyklus opstår størstedelen af miljøbelastningen, når dækket er i brug, og størstedelen af denne påvirkning skyldes køretøjets brændstofforbrug. En økonomisk kørestil, undgåelse af pludselige opbremsninger og acceleration kan medføre besparelser på brændstofforbruget

Hvordan kan dækvalget skåne miljøet?

Ved at vælge Nokian Tyres tager bilisterne en beslutning om at skåne miljøet. I løbet af dækkets livscyklus opstår størstedelen af miljøbelastningerne, når dækket er i brug; Valget af det rigtige dæk kan medvirke til at reducere brændstofforbrug og kuldioxidemissionen. Nokian Tyres´ langsigtede udvi

Hvad betyder M+S og 3PMSF mærkningen?

M+S står for Mudder + Sne, hvilket indikerer, at dækkene er egnet til brug om vinteren (vinterdæk både med og uden pigge). Den officielle vinterdæksmærkning er snefnugsymbolet, også kendt som 3PMSF-mærkningen.

Hvad er et automatisk dæktrykovervågningssystem?

Dette system advarer bilisten, hvis trykket på et dæk falder med mere end 20 procent fra standardværdien, eller hvis trykket falder under 1,5 bar. Dette gør det muligt for bilisten at stoppe i tide, før der opstår fare.

Hvordan ældes et dæk?

Med tiden bliver gummiblandingen i et dæks slidbane hårdere, især når det udsættes for varme og sollys.

Hvor kan forbrugeren finde pålidelige fyldestgørende oplysninger for at få hjælp med valget af dæk?

Forbrugerne bør konsultere en ekspert på et dækcenter, læse fabrikanternes hjemmesider og læse dæktests udgivet af større uafhængige bilmagasiner, der tester snesevis af egenskaber.

Skal vinterdæk udelukkende vælges på basis af vådgrebet?

Nej. I de nordiske lande er vådgrebet langt fra det vigtigste sikkerhedselement ved et vinterdæk. Vinterdæk med et godt vådgreb har ikke et godt isgreb og er meget ofte designet specielt til de mildere vinterforhold i Centraleuropa.

Hvad betyder rullemodstand?

Rullemodstand refererer til den energi, der forbruges i deformationen, der finder sted, når dækket griber fat i vejoverfladen. Rullemodstanden påvirker brændstofforbruget og påvirker dermed kuldioxidemissionen. Rullemodstanden tegner sig for ca. 20 procent af køretøjets brændstofforbrug. Dæk med lav

Hvilken virkning har vådgrebet?

Vådgreb er en væsentlig sikkerhedsfaktor, især for sommerdæk. Det fortæller om dækkets manøvredygtighed på våde veje. EU-mærket angiver dækkets bremselængde på våd asfalt ved en starthastighed på 80 km/t.

Hvordan er egenskaberne på dækmærket - brændstoføkonomi, vådgreb og støjniveau på gadeplan - bestemt og testet?

De nye dækklassifikationer er bestemt ved hjælp af præcist specificerede tests. Alle dækfabrikanter er ansvarlige for at vurdere og klassificere deres egne dæk. Selvevaluering indebærer brugen af præcist definerede testmetoder godkendt af Economic Commission for Europe (UNECE).

Siger dækmærket noget om alle de væsentlige oplysninger, så det er nemt at vælge et dæk?

Der er mange andre faktorer, der skal tages i betragtning, når man vurderer et dæks ydeevne. Disse omfatter dækkets håndtering på våde og tørre overflader, greb på is, akvaplaningsadfærd og slidstyrke.

Hvad betyder vådgreb og hvordan kan det forstås?

Vådgreb refererer til dækkets evne til at holde sit greb på våde overflader. I praksis er begrebet vådgreb tæt forbundet med faktorer som en kort bremselængde på våde overflader, bedre håndteringsegenskaber eller en mere direkte kørerespons under våde forhold.

Hvordan tager EU-mærket hensyn til vinterdæk?

Dækmærket gælder ikke for pigdæk, men det bruges til vinterdæk uden pigge. For vinterdæk bør oplysningerne på dækmærket ikke være det eneste kriterie, der anvendes til sammenligning - det er værd at læse uafhængige tests og spørge en dækekspert til råds.

Hvor vigtigt er støjniveauet på gadeplan?

Dækstøj er altid forbundet med køreoverfladen, da vejoverfladen har stor indvirkning på støjniveauet, der genereres af køretøjet. Decibelværdien er ikke et præcist mål for støjniveauet; alle dæk er støjende, når de kører på ru asfalt om foråret.

Hvorfor er det vigtigt at opnå visse klassifikationer?

EU-dækmærket vil påvirke forbrugernes dækvalg i fremtiden. Særligt gode værdier vil påvirke forbrugernes valg af sommerdæk. Når det kommer til vinterdæk, kan klassificeringen også være vildledende. For eksempel tager det nye dækmærke ikke hensyn til de typiske vinterforhold i de nordiske lande. I kr

Hvad er formålet med EU-dækmærket?

EU-dækmærket hjælper forbrugerne med at vælge de rigtige dæk. Mærket tilskynder brugen af sikrere, mere brændstofeffektive dæk, der genererer mindre støj.

Hvilken fordel har forbrugeren af dækmærket?

EU-dækmærket hjælper forbrugerne i EU med at vælge dæk. Mærket styrer forbrugerne mod dæk af højere kvalitet, der også er sikrere.

Har alle dæk et EU-mærke?

Mærkning anvendes ikke på pigdæk, genanvendte dæk, reparerede dæk, dæk designet til konkurrencebrug eller dæk beregnet til historiske biler.

Hvordan kan forbrugerne se mærkningsoplysningerne på en overskuelig måde?

Klassificeringsmærkerne og værdierne vises på fabrikanternes hjemmesider og i reklamematerialet. Hvis dækkene fremvises til forbrugerne, vil de enten have en klassificeringsmærke, der leveres af producenten, der er anbragt på slidbanen, eller en trykt klassificeringsmærke, der leveres af producenten

Hvilke oplysninger giver de forskellige karakteristika på EU-mærket forbrugeren?

Rullemodstanden der påvirker køretøjets brændstofforbrug og derved også direkte påvirker miljøet. Vådgrebet er en vigtig egenskab med hensyn til sikkerhed, og det udtrykker også dækkets bremsekraft på våde overflader. Dækkets støjniveau på gadeplan påvirker også nærmiljøet.

Hvor meget påvirker førerens egne handlinger de tre karakteristika, der er angivet på EU-dækmærket?

Bilistens kørestil og opmærksomhed på det rette dæktryk er blandt de vigtigste faktorer i forbindelse med sikkerhed og økonomisk bilkørsel.

Min højeste prioritet er støjsvage vinterdæk. Hvad er det rigtige valg for mig?

Hvis lavt støjniveau er det vigtigste dækkriterie, skal du vælge vinterdæk uden pigge, der ikke lyder påtrængende på ryddede veje. Husk, at støj fra moderne Nokian Tyres pigdæk er ret lavt og dæmpet.

Kan vinterdæk uden pigge bruges hele året rundt?

Nokian Tyres produktsortiment har meget gode helårsprodukter, der giver bedre muligheder for udnyttelse året rundt. Vinterdækkene er designet og beregnet primært til vinterbrug. Køreegenskaberne ved vinterdæk uden pigge opfylder ikke kravene til gode sommerdæk.

Hvilken type vinterdæk er bedst for professionelle kørere?

Hvis du har brug for at køre tidligt om morgenen, selv hvis der er en snestorm eller yderst farlige køreforhold, bør du helt sikkert vælge et vinterdæk med pigge. Pigdæk er langt det mest effektive når det gælder om at bekæmpe uventede forhold på vejen.

Er det sikkert at skifte mine dæk inden foråret eller efteråret kommer?

Vinterdæk uden pigge giver ekstra fleksibilitet med hensyn til installationstidspunktet. Du kan montere vinterdæk uden pigge på din bil om efteråret, i god tid inden den glatte vinterkørsel starter.

Under hvilke omstændigheder bør jeg vælge vinterdæk uden pigge?

Kører du i en ny, veludstyret bil med elektronisk stabilitetskontrol og ABS-bremser? Hvis du også har en rolig kørestil med fokus og fremsyn, vil du kunne klare dig uden pigge.

Hvad er den vigtigste egenskab ved et sommerdæk?

Med hensyn til sikkerhed er de vigtigste egenskaber vådgreb og dækkets evne til at modstå akvaplaning. Med hensyn til kørekomfort er et lavt lydniveau vigtigt. Lav rullemodstand reducerer bilens brændstofforbrug og reducerer den miljøskadelige emission.

Hvad er fordelen ved sikre sommerdæk?

Gode sommerdæk understøtter sikkerheden, især i regnvejr. Nøgleegenskaberne for at forhindre akvaplaning er dækkets slidbanemønster, der kan fjerne vand mellem vejen og dækket. For sommerdæk er det godt at have mindst 4 mm slidbane tilbage.

Er et dyrere dæk bedre end et billigere?

Som regel. I uafhængige dæktest er et anerkendt dæknavn næsten altid bedre end no name dæk fra den samme fabrikant eller andre billigere dæk.

Hvad er forskellen mellem kvalitetsdæk og billige dæk?

Slidbanekomponenterne på dæk af høj kvalitet har en lavere rullemodstand og bedre sikkerhed på våde og tørre overflader som følge af den nyeste viden og omhyggelig testning. Producenter af kvalitetsdæk tilbyder også teknisk support og giver garanti på råmaterialerne og ved produktionsfejl.

Hvorfor er dækkene så dyre?

Dæk er et komplekst teknisk produkt, der kræver betydelige investeringer i produktudvikling og produktion. Størstedelen af dækkets pris kommer dog fra råmaterialer og fremstillingsomkostninger.

Hvad kan der ske hvis dæktrykket er for lavt?

Det forkerte dæktryk kan have alvorlige konsekvenser for kørslen, især hvis trykket er for lavt. Hvis dæktrykket er for lavt, vil bilens køreegenskaber blive dårligere, og manøvredygtigheden vil være dårligere og modstand mod akvaplaning ligeså. Lavt dæktryk øger også bremselængden. Ifølge test fra

Hvad står DSI for?

DSI (Kørselssikkerhedsindikator) er en slidindikator, der angiver den resterende rilledybde i millimeter. Det hjælper dig med at vide, hvornår du skal udskifte dine dæk. Det hjælper også med at øge dækkenes samlede brugbare kilometerantal, da du er i stand til at ombytte dækkene mellem akslerne rett

Hvad betyder dækstørrelsesmærkning?

Størrelsesmærkning af dæk, der er kompatibel med din bil, er vist i din bils manual. Størrelsen er altid markeret på dækkets side. Flere størrelsesmuligheder er tilgængelige. Størrelsesmærkninger kan vises i formen 205/55 R 16 94 V XL.

Kan Flat Run dæk og Flat Run-systemet installeres på ethvert køretøj?

Rent teknisk kan Flat Run-dæk monteres på alle typer køretøjer. Vi anbefaler dog kun at bruge dem på køretøjer, som Flat Run er beregnet til.

Kan nye pigge monteres på pigdæk for at erstatte manglende pigge?

Nej. Nye pigge kan ikke monteres på steder med manglende pigge, da de ikke vil hæfte i de allerede ændrede fordybninger.

Kan dæk vaskes med sæbe?

Vi anbefaler, at dæk vaskes med et mildt rengøringsmiddel, såsom en sæbe beregnet til bilvask.

Hvorfor er bildæk altid sorte?

Sod, der bruges til at hærde gummimassen, har en så lille partikelstørrelse, at den farver gummiet sort. I fremtiden kan vi måske erstatte sod som hærder, og så kan vi dybest set lave dæk med en hvilken som helst farve.

Hvad kan jeg som bilist gøre for miljøet?

Kørestilen har den største indflydelse på udstødningsemissionen. At være opmærksom på dette og køre samvittighedsfuldt kan medføre en brændstofbesparelse på 10-20 procent.

Hvad skal der tages hensyn til angående dæk og fælgstørrelser?

Det er vigtigt at følge bilfabrikantens anvisninger, når du vælger fælgstørrelsen. For eksempel kræver mere sportslige biler ofte 17-19 tommer dæk, fordi mindre fælge ikke er kompatible med bremsesystemet.

Hvornår er vinterdæk uden pigge et godt valg?

Hvis du ikke er tvunget til at køre i enhver slags vinterdag, kan vinterdæk uden pigge være det rigtige valg. De sværeste forhold og overflader for vinterdæk uden pigge er glat is og hårdt pakket sne. På disse overflader er pigdæk meget bedre.

Mine dæk slides mere på midten af slidbanen end på skuldrene, er mit dæktryk forkert?

Det er normalt, at de dæk, der er på trækakselen slides mere på midten og de frit løbende dæk på skuldrene. Den bedste måde at sikre et højt kilometertal er ved at ombytte dækkene hver 8.000 km.

I hvilken retning skal dækkene monteres?

Nokian Tyres´ produkter er mærket med den korrekte monteringsretning. Kanten af dækket mærket med "yderside" skal monteres på fælgens yderste kant.

Hvornår er pigdæk et godt valg?

På snedækkede veje har vinterdæk med eller uden pigge lignende greb, men når de kører under hurtigt skiftende vinterforhold på overisede eller våde overflader, er pigdæk bedre.

Hvordan vil fremtidens dæk se ud?

I fremtiden vil rullemodstanden blive forbedret bemærkelsesværdigt på grund af nye materialer. Derudover vil moderne teknologi blive fastgjort til dækket, og dækket skal være en mere uadskillelig del af hele bilen. I de næste årtier vil de fleste oliebaserede materialer blive erstattet af mere bæred

Hvorfor bliver dækkene der er i bedste tilstand monteret på baghjulene?

"Bedre" dæk - dem med mindre slitage - skal altid monteres bagerst, hovedårsagen er sikkerhed. Ved gode dæk bagerst er det lettere at undgå overstyring, dvs. tabet af bagakselgrebet på vejen i nødsituationer. Ved en farlig situation på vejen er overstyring værre end understyring.

Hvordan ved jeg, hvor mine dæk er blevet fremstillet?

Produktionslandet er tydeligt angivet på dækkets side. Det samme dæk kan fremstilles i flere forskellige lande. Med hensyn til kvalitet og sikkerhed er alle Nokian Tyres produkter fremstillet efter vores krævende standarder og branchens førende praksis.

Hvordan påvirker nedslidte dæk din kørsel?

Under glatte forhold er bilens bremselængde længere, og håndteringen bliver vanskeligere. Dækkene mister evnen til at flytte vand, sne og sjap af vejen, derved taber man styringsfornemmelsen og vejkontakten.

Hvordan skal jeg vedligeholde mine dæk?

Udfør altid en visuel kontrol af dækkene før kørslen, og kontroller dem grundigere hver tredje uge. En hyppigere kontrol kan forbedre køresikkerheden og komforten og forlænge dækkenes levetid.

Flat Run-dæk er tungere end andre dæk - påvirker dette brændstofforbruget?

Ja. Rullemodstanden på et Flat Run-dæk er større end den er for et dæk med en normal konstruktion.

Kan et punkteret Flat Run-dæk repareres?

Hvis et Flat Run-dæk har været brugt uden luft i dækket - selv for en kort distance - anbefaler vi at udskifte det med et helt nyt dæk.

Hvor kan jeg bortskaffe mine gamle dæk?

Brugte dæk kan ikke smides ud med husholdningsaffaldet; De skal afleveres på genbrugsstation. I Europa er det gratis at indlevere gamle dæk til genbrug, da prisen på nye dæk indeholder et genvindingsgebyr.

Hvor kan jeg få Flat Run-dæk monteret på min bil?

Monteringen af Flat Run-dæk kræver ikke specialudstyr og kan installeres på de fleste dækservicestationer.

Hvornår skal et dæk vedligeholdes?

Kontakt straks en dækspecialist, hvis dækket bliver fladt, når det er i brug, eller hvis du mærker ydre skader på slidbanen eller siderne af dækket, såsom punkteringer, revner, skrabninger eller ujævnt slid.

Hvad er forskellen mellem nordiske vinterdæk uden pigge og de centraleuropæiske?

Nordiske vinterdæk uden pigge giver betragteligt bedre greb på is og sne end de centraleuropæiske vinterdæk gør. På den anden side har dækket rettet mod de centrale europæiske vinterforhold bedre egenskaber under våde forhold.

Kan vinterdæk anvendes om sommeren?

Brugen af vinterdæk om sommeren anbefales ikke, selvom det er vinterdæk uden pigge, da de har en blødere gummiblanding og en anden slidstruktur end sommerdæk. Dæk designet særligt til vinterveje fungerer ikke sikkert om sommeren. Der er også større slid på vinterdæk på varme sommerdage.

Hvordan håndteres genbrug af dæk?

Der er mange forskellige måder, hvordan genbrug af dæk håndteres på fra land til land. Den bedste måde at finde ud af, hvordan genbruget håndteres, er at kontakte din lokale dækforhandler for vejledning. En generel information om europæisk genanvendelse findes her: http://www.etrma.org/tyres/ELTs/EL

Hvad er det bedste valg for en uerfaren bilist?

Moderne vinterdæk har godt greb, selv under vanskelige forhold, og kan endog rette op på mindre kørefejl. Pigdæk har dog betydeligt bedre greb. En ung bilist, der er uvant med at køre om vinteren, bør vælge pigdæk.

Hvad er forskellen mellem Nokian Tyres Flat Run-systemet og tilsvarende systemer fra andre producenter?

Nokian Flat Run-dæk kan monteres på almindelige fælge, mens flere andre producenters produkter kræver særlige fælge.

Hvor langt kan jeg sikkert køre på et Flat Run-dæk efter en punktering?

Nokian Flat Run-dæk kan køre 50 km med en fuldt læsset bil og 150 km hvis du kører alene i bilen, uden dæktryk.

Er Nokian Tyres stadig finsk?

Nokian Tyres er en stærk finsk virksomhed. Produktudvikling, administration og ledelse af salg og marketing er baseret i Nokia, Finland, som også er selskabets hovedsæde. Vi beskæftiger direkte flere end 1.600 mennesker i Finland, og vi beskæftiger endnu flere indirekte.

Er råmaterialerne til fremstilling af dæk sundhedsfarlige?

Nokian Tyres bruger ikke SVHC-klassificerede (substances of very high concern) råmaterialer i sin produktion. De råmaterialer, der anvendes til fremstilling af dæk, omfatter naturgummi, syntetisk gummi, forstærkningsmaterialer kendt som cords, sod og forskellige kemikalier.

Er Nokian Tyres' produktionsmetoder miljøvenlige?

Nokian Tyres plc var den første dækfabrikant, der modtog ISO 14001 miljøcertificeringen. Alle råmaterialer vælges med det formål at bruge de mindst skadelige materialer.

Hvordan kan jeg kontrollere dæktrykket og hvor ofte?

Dæktrykket kan kontrolleres ved at bruge en stander, der findes på de fleste tankstationer. Dette bør gøres hver tredje uge. Vi anbefaler at bruge det tryk, der er defineret af bilproducenten. Du kan kontrollere det korrekte dæktryk for din bil i bilens manual. Bemærk: Mål altid dæktrykket, når dækk

Hvad kan jeg gøre for at sikre et langt liv for mine dæk?

Det er vigtigt at lade et nyt dæk sætte sig i de ca. første 500 kilometer (svarende til en tankfuld benzin/diesel) ved at undgå hurtig acceleration, hårde opbremsninger og skarpe sving.

Hvor kan jeg se hvor gammelt mit dæk er?

Fremstillingsdatoen er placeret på dæksiden, det vises som et firecifret tal; de to første er for ugen og de sidste to for året. For eksempel betyder "1117", at dækket blev fremstillet i uge 11 i år 2017. Bemærk: Det er vigtigere at være opmærksom på hvor slidt dækket er og dets ge

Kan jeg bruge vinterdæk om sommeren?

Det anbefales ikke at bruge pigdæk eller vinterdæk uden pigge i sommersæsonen. Dæk, der er beregnet til vinterbrug, er ikke optimeret til sommerforhold. Deres håndteringsevne og ydeevne på våde overflader er ikke på samme niveau som for sommerdæk under varme sommerforhold, hvilket gør dem mindre sik

Hvad er micro-sprækker?

Mindre overfladiske micro-sprækker kan forekomme, når dæk bliver ældre eller har været udsat for sollys og andre miljøfaktorer for længe. Disse mindre revner har ingen indvirkning på dækkets køreegenskaber og er kun en visuel defekt. I tilfælde af dybere eller mere markante revner eller andre abnorm

Hvordan skal sommerdæk håndteres ved ekstremt lave temperaturer?

Sommerdæk er designet til sommertemperaturer. Hvis sommerdæk skal transporteres, opbevares eller håndteres ved ekstremt lave temperaturer (under -30 °C), skal man være særlig opmærksom ved håndtering af dem, da uforsigtig håndtering kan forårsage skader på dækkene. Ved transport skal der især passes