EU-mærkning

18 artikler

Hvor kan jeg finde yderligere oplysninger om mærket?

Oplysningerne er tilgængelige fra flere kilder, herunder dækproducenterne og Europa-Kommissionens webside (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) eller fra dækservicecentrene.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har mistanke om, at mit dæk ikke svarer til den angivne klassifikation?

De nationale myndigheder har ansvaret for at overvåge og håndhæve overholdelsen af reglerne. I Finland er tilsynsmyndigheden det finske transportsikkerhedsagentur (Trafi). Denne sag er ekstremt vigtig for succesen og virkningen af den nye dækmærkningsordning. Tilsyn er den eneste måde at sikre, at f…

Hvor kan forbrugeren finde pålidelige fyldestgørende oplysninger for at få hjælp med valget af dæk?

Forbrugerne bør konsultere en ekspert på et dækcenter, læse fabrikanternes hjemmesider og læse dæktests udgivet af større uafhængige bilmagasiner, der tester snesevis af egenskaber.

Skal vinterdæk udelukkende vælges på basis af vådgrebet?

Nej. I de nordiske lande er vådgrebet langt fra det vigtigste sikkerhedselement ved et vinterdæk. Vinterdæk med et godt vådgreb har ikke et godt isgreb og er meget ofte designet specielt til de mildere vinterforhold i Centraleuropa.

Hvad betyder rullemodstand?

Rullemodstand refererer til den energi, der forbruges i deformationen, der finder sted, når dækket griber fat i vejoverfladen. Rullemodstanden påvirker brændstofforbruget og påvirker dermed kuldioxidemissionen. Rullemodstanden tegner sig for ca. 20 procent af køretøjets brændstofforbrug. Dæk med lav…

Hvilken virkning har vådgrebet?

Vådgreb er en væsentlig sikkerhedsfaktor, især for sommerdæk. Det fortæller om dækkets manøvredygtighed på våde veje. EU-mærket angiver dækkets bremselængde på våd asfalt ved en starthastighed på 80 km/t.

Hvordan er egenskaberne på dækmærket - brændstoføkonomi, vådgreb og støjniveau på gadeplan - bestemt og testet?

De nye dækklassifikationer er bestemt ved hjælp af præcist specificerede tests. Alle dækfabrikanter er ansvarlige for at vurdere og klassificere deres egne dæk. Selvevaluering indebærer brugen af præcist definerede testmetoder godkendt af Economic Commission for Europe (UNECE).

Siger dækmærket noget om alle de væsentlige oplysninger, så det er nemt at vælge et dæk?

Der er mange andre faktorer, der skal tages i betragtning, når man vurderer et dæks ydeevne. Disse omfatter dækkets håndtering på våde og tørre overflader, greb på is, akvaplaningsadfærd og slidstyrke.

Hvad betyder vådgreb og hvordan kan det forstås?

Vådgreb refererer til dækkets evne til at holde sit greb på våde overflader. I praksis er begrebet vådgreb tæt forbundet med faktorer som en kort bremselængde på våde overflader, bedre håndteringsegenskaber eller en mere direkte kørerespons under våde forhold.

Hvordan tager EU-mærket hensyn til vinterdæk?

Dækmærket gælder ikke for pigdæk, men det bruges til vinterdæk uden pigge. For vinterdæk bør oplysningerne på dækmærket ikke være det eneste kriterie, der anvendes til sammenligning - det er værd at læse uafhængige tests og spørge en dækekspert til råds.

Hvor vigtigt er støjniveauet på gadeplan?

Dækstøj er altid forbundet med køreoverfladen, da vejoverfladen har stor indvirkning på ​​støjniveauet, der genereres af køretøjet. Decibelværdien er ikke et præcist mål for støjniveauet; alle dæk er støjende, når de kører på ru asfalt om foråret.

Hvorfor er det vigtigt at opnå visse klassifikationer?

EU-dækmærket vil påvirke forbrugernes dækvalg i fremtiden. Særligt gode værdier vil påvirke forbrugernes valg af sommerdæk. Når det kommer til vinterdæk, kan klassificeringen også være vildledende. For eksempel tager det nye dækmærke ikke hensyn til de typiske vinterforhold i de nordiske lande. I kr…

Hvad er formålet med EU-dækmærket?

EU-dækmærket hjælper forbrugerne med at vælge de rigtige dæk. Mærket tilskynder brugen af sikrere, mere brændstofeffektive dæk, der genererer mindre støj.

Hvilken fordel har forbrugeren af dækmærket?

EU-dækmærket hjælper forbrugerne i EU med at vælge dæk. Mærket styrer forbrugerne mod dæk af højere kvalitet, der også er sikrere.

Har alle dæk et EU-mærke?

Mærkning anvendes ikke på pigdæk, genanvendte dæk, reparerede dæk, dæk designet til konkurrencebrug eller dæk beregnet til historiske biler.

Hvordan kan forbrugerne se mærkningsoplysningerne på en overskuelig måde?

Klassificeringsmærkerne og værdierne vises på fabrikanternes hjemmesider og i reklamematerialet. Hvis dækkene fremvises til forbrugerne, vil de enten have en klassificeringsmærke, der leveres af producenten, der er anbragt på slidbanen, eller en trykt klassificeringsmærke, der leveres af producenten…

Hvilke oplysninger giver de forskellige karakteristika på EU-mærket forbrugeren?

Rullemodstanden der påvirker køretøjets brændstofforbrug og derved også direkte påvirker miljøet. Vådgrebet er en vigtig egenskab med hensyn til sikkerhed, og det udtrykker også dækkets bremsekraft på våde overflader. Dækkets støjniveau på gadeplan påvirker også nærmiljøet.

Hvor meget påvirker førerens egne handlinger de tre karakteristika, der er angivet på EU-dækmærket?

Bilistens kørestil og opmærksomhed på det rette dæktryk er blandt de vigtigste faktorer i forbindelse med sikkerhed og økonomisk bilkørsel.