80 års jubilæum for det første vinterdæk til personbiler
For 80 år siden producerede finske Nokian Tyres det første vinterdæk til personbiler Den nyeste generation af "Nokian Hakkapeliitta" fremstilles og sælges stadigt den dag i dag.
Opfindelsen af det første vinterdæk
Det allerførste vinterdæk kaldet "Kelirengas" blev opfundet i Finland så tidligt som i 1934; imidlertid blev dette kun anvendt til lastbiler og busser. To år senere kom personbilsversion kaldet "Nokian Hakkapeliitta", hvilket medførte en revolution inden for trafiksikkerheden i vintermånederne. Nu til dags anvendes vinterdæk i alle de områder hvor der forekommer vintervejr (over 700 millioner vinterdæk ruller på vejene over hele verden), men tilbage i 1930'erne var det et ret revolutionerende skridt fremad.
Det vigtigste element ved det oprindelige vinterdæk var dets dybe slidbaner - dengang var det normalt at køre på sne. Gradvist begyndte vejene at blive ryddet og gruset. Derfor skulle dækkene være gode både på is og glat sne, og på ren asfalt. Det er derfor at det var nødvendigt at opfinde en særlig blanding og yderligere nyskabelser. I 1961 blev det første pigdæk kaldet Kometa-Hakkapeliitta introduceret. Det blev øjeblikkeligt berømt over hele verden, når det hjalp finske rallykørere til gentagne gange at dominere det legendariske Monte Carlo rally i 1960'erne. I 1970'erne blev der udviklet og introduceret en version af dækket uden pigge.
Udvikling og succes
I dag udvikles der forskellige versioner af vinterdæk til forskellige markeder under hensyntagen til lokale behov, såsom klimaforhold, vejenes tilstand og deres vedligeholdelse om vinteren. Den seneste generation af Nokian Hakkapeliitta dæk har opnået verdensrekorden for hurtigste bil på is, med en hastighed på 335,713 km / t på en frossen sø i 2013. Rekorden blev sat af Nokian Hakkapeliitta 8 pigdæk 255/35 R20. På baggrund af den konstant teknologiske forbedring har Nokian Tyres indført en første prototype af dæk med optrækkelige pigge i 2014, der gør det muligt for bilister kun at bruge piggene når det er nødvendigt. I Europa er det nordiske vinterdæk uden pigget Nokian Hakkapeliitta R2 tilgængeligt, det er egnet til ekstreme forhold hvor vejene er dækket med sne og is. Det er derfor, det bruges i mange lande på redningstjenesternes personbiler. Oven i købet er det verdens første vinterdæk med en A energi mærkning. Nokian premium dæk sælges med succes i mere end 50 lande over hele verden.
Hakkapeliitta – Hakkaa päälle!
Der er flere historier, der bliver fortalt om historien af navnet Hakkapeliitta. De finske kavalerister, der tjente i den svenske hær i det 17. århundrede, blev kaldt Hakkapeliittas. Ved fremrykning råbte rytterne deres legendariske kampråb "Hakkaa päälle!" (Huk dem ned!). Tilsvarende har Nokian Hakkapeliitta vinterdæk kæmpet med de udfordrende vejforhold i mere end 80 år.
Billeder i høj opløsning til pressebrug findes på:
www.nokiantyres.com/hkpl-photos
Yderligere billeder også inkluderende det historiske Hakkapeliitta dæk kan du finde her:
www.nokiantyres.com/hakkapeliittastory
Historien om Nokian Tyres - Over 80 års vinterdæk
Video: https://youtu.be/GvJijBhKtRs
Nokian Hakkapeliitta 8: Verdensrekorden for den hurtigste bil på is, 335,713 km / t: www.nokiantyres.com/innovation/testing/fastest-on-ice/fastest-on-ice-2013/
Kontakt
For mere information, kontakt venligst:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Michalová, Marketing og Kommunikationsspecialist Nokian Tyres CE, 00420 603 578 855, [email protected]
Om Nokian Tyres
Nokian Tyres blev grundlagt i 1988, og dets rødder går helt tilbage til 1898, da Suomen Gummitehdas Oy, eller Den Finske Gummifabrik, blev etableret. Virksomheden er verdens nordligste dækproducent. Den fremmer og letter sikker kørsel under krævende forhold. Innovative dæk til personbiler, lastbiler og tunge maskiner markedsføres hovedsageligt i områder med sne, skove og udfordrende kørselsforhold forårsaget af de skiftende sæsoner.
I 2015 var selskabets omsætning ca. 1,4 mia. EUR, og det havde 4.400 ansatte i slutningen af året. Nokian Tyres aktier er noteret på Nasdaq Helsinki. Produktionsanlægget er beliggende i Finland og Rusland. På hovedkontoret i Nokia, Finland, findes produktudviklingen centraliseret med produktudvikling, prototyper og testkørsler. Alle produkterne er udviklet med henblik på bæredygtighed og miljøvenlighed i hele produktets livscyklus. Nokian Tyres globale hovedkontor ligger i Nokia, Finland, mens dets europæiske ledelse er baseret i Prag.
Du kan finde yderligere detaljer om virksomheden her:www.nokiantyres.com