Dine dæk kan hjælpe med at nedbringe CO2-udledningen – Nokian Tyres arbejder mod grønnere dæk
Bilejere har flere måder at træffe miljøvenlige valg på, flere end de måske ved. En måde er at vælge dæk med en lav rullemodstand: dette vil spare brændstof og reducere CO2-udledningen. Nokian Tyres arbejder hårdt på at gøre dækkene grønnere: Dækkenes rullemodstand er i gennemsnit reduceret med 8 % i forhold til år 2013.
"Reduktionen på 8 procent af rullemodstanden svarer til udstødningsgassen fra 65.000 biler," siger Teppo Huovila, vice direktør for kvalitet og bæredygtighed hos Nokian Tyres.
Rullemodstand refererer til den energi, der går tabt, når dækket ruller, mens du kører. Jo lavere rullemodstanden er, jo mindre energi går der tabt og jo mindre er brændstofforbruget. Bedre brændstofeffektivitet påvirker miljøet og førerens miljøpåvirkning mindskes ved at reducere CO2-udledningen. For elbiler betyder lavere rullemodstand også længere rækkevidde.
For eksempel, hvis alle personbiler i Finland, Sverige og Norge ville køre med Nokian Hakkapeliitta R3 vinterdæk med lav rullemodstand igennem produktets levetid i stedet for andre vinterdæk, ville fordelene være bemærkelsesværdig. Brændstofbesparelserne ville være næsten 300 millioner liter, og CO2-udledningen ville falde med ca. 710.000 tons. *
I EU vurderes trafik at udgøre cirka 24 % af drivhusgasemissionen. Målet er at reducere drivhusgasemissionerne med 20 % inden 2020 sammenlignet med 1990-niveauet. Fra 2021 vil der i EU være fastsat strenge mål.
Fabrikanter af førsteklasses dæk som Nokian Tyres arbejder aktivt for at reducere rullemodstanden ved at udvikle avancerede gummiblandinger og introducere nye innovative mønsterdesign og dækkonstruktioner.
"Vores ingeniører arbejder hårdt med at fortsætte det gode arbejde: Vores mål er at reducere rullemodstanden for hver dækgeneration uden at gå på kompromis med sikkerheden,” påpeger Huovila.
Spar brændstof – og skån miljøet
Over 90 % af Nokian Tyres' dæk er i den bedste rullemodstandskategori A, B eller C. For at give et par eksempler: Det mest almindelige dækmærke af personbiler på markedet er i E-kategorien (ETRMA-analyse, oktober 2018). Forskellen er enorm for en bilejer – ikke kun miljømæssigt. Et sommerdæk i A-klassen, der har det korrekte dæktryk, kan spare op til 0,5 liter brændstof pr. 100 km i forhold til de dårligste dæk.
Nokian Tyres har i årevis arbejdet med bæredygtighed som kernen i sin virksomhed. I RobecoSAM Sustainability Yearbook 2019 modtog virksomheden Silver Class-udmærkelen. Selvom over 85 procent af dækkets CO2-udledning kommer fra dets brug, fortsætter Nokian Tyres med at reducere miljøbelastningen af dækkene gennem hele deres livscyklus.
Derfor er vi også stolte af disse resultater:
GENBRUG
100 % af affaldet fra vores Nokia-fabrik blev genbrugt i 2018. Næsten 100 % af de brugte dæk genbruges i de nordiske lande og cirka 95 % i Europa.
ENERGIBESPARENDE
Installationen af en ny renser på Nokias kraftværk, der giver os varmt vand og damp, har allerede sparet svarende til 185 tankbiler med brændstof.
VEDVARENDE ENERGI
På vores fabrik og hovedkontor i Nokia, Finland, kommer cirka. 47 % af den anvendte energi fra vedvarende energikilder. Vi har installeret solpaneler på vores anlæg i Vermont, USA.
BÆREDYGTIGE RÅMATERIALER
Nokian Tyres har tilsluttet sig til den globale platform for bæredygtigt naturgummi i marts 2019. GPSNR vil arbejde for at forbedre respekten for menneskerettighederne, forhindre skovfældning, beskytte biodiversiteten og vandressourcerne, forbedre udbyttet og øge forsyningskædens gennemsigtighed og sporbarhed.
FORBEDREDE ARBEJDSRETTIGHEDER
Nokian Tyres repeterende undersøgelser i Malaysia og Indonesien viste forbedringer i arbejdstagerrettighederne i 2018 i forhold til problemområder bemærket ved tidligere audits. Arbejderne havde moderate arbejdsskift, havde hviledage og vandfontæner samt uddannelse om deres rettigheder for blot at nævne nogle få områder.
* Beregningerne er baseret på en sammenligning af Nokian Hakkapeliitta R3's rullemodstand mod rullemodstanden på andre vinterdæk. Nøgleantagelserne i beregningerne er som følgende: Antallet af personbiler i Finland er 2,6 mio. Det årlige gennemsnitlige kilometerantal i Finland er 14.400 km og det årlige gennemsnitlige brændstofforbrug i Finland er 6,7 l / 100 km. Vinterdækkene anslås at tegne sig for 45 % af kilometertallet. De samfundsmæssige omkostninger ved CO2-udledning er beregnet med en antaget pris på 40 euro pr. ton CO2-udledning, hvilket er i overensstemmelse med de omkostninger, der anvendes af Finanstilsynet, Den Norske Offentlige Vejforvaltning og den Amerikanske Miljøstyrelse. Kilde: Vurdering baseret på KPMGs True Value-metode.
Download billeder, informationsgrafik
Kontakter:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]
Twitter I YouTube I Facebook I LinkedIn I Instagram
Nokian Tyres udvikler og producerer førsteklassesdæk til kunder, der værdsætter sikkerhed og bæredygtighed. Inspireret af vores skandinaviske arv, fremstiller vi innovative produkter til personbiler, lastbiler og tunge maskiner, der giver dig ro i sindet under alle køreforhold. Vores kæde Vianor tilbyder dæk- og bilservice. I 2018 var selskabets nettoomsætning på 1,6 mia. EUR, og vi beskæftigede ca. 4.800 mennesker. Nokian Tyres er noteret på Nasdaq i Helsinki. Yderligere information: www.nokiantyres.dk