Efterse dine sommerdæk, og opnå ekstra sikkerhed og dobbelt så lang levetid
I sommerferieperioden planlægger de fleste bilister længere ture til fjerne destinationer. Nokian Tyres tilråder på det kraftigste, at du tjekker bildækkene og tilpasser din kørestil, så du opnår maksimal sikkerhed og øget holdbarhed.
Selv om bilisterne er vant til regelmæssigt at foretage eftersyn af deres biler og i den forbindelse skifte olie, filtre og andre dele, er de stadig ikke så opmærksomme med hensyn til at foretage eftersyn af deres dæk. De tre hyppigst sete dårlige vaner er ekstremt tyndslidt slidbane, forkert tryk og brug af vinterdæk om sommeren. Disse vaner resulterer i alvorlige sikkerhedsrisici, fordi et ordentligt dæk er en af bilens vigtigste sikkerhedsdetaljer.
I de fleste europæiske lande siger loven, at sommerdæk skal have en slidbane på mindst 1,6 millimeter. Ved dette minimum er dækkene ikke dog længere sikre. Risikoen øges markant, når slidbanen når under de fleste dækproducenters anbefaling på mindst fire millimeter.
Det er ikke ualmindeligt, at bilisterne fortsætter med at bruge deres vinterdæk om sommeren. Eftersom vinterdækkenes blødere gummiblanding og slidbane er designet udelukkende til vintervejr, er deres vådgreb om sommeren imidlertid slet ikke i nærheden af det nødvendige niveau for et sommerdæk. Testningen indikerer, at selv på våde veje er vinterdækkenes bremselængde ca. 20 % længere sammenlignet med sommerdæk. Den blødere gummiblanding gør dem også mindre stabile end sommerdæk, hvilket kan få en tungt belastet bil til at svaje ved en pludselig undvigemanøvre.
Den tredje vigtige sikkerhedsfaktor er dæktrykket. Bilejere bør altid tjekke trykket mindst én gang om måneden, specielt i det varme sommervejr. Når en bil er fuldt belastet, bør dæktrykket øges med 10-15 % i forhold til det normale trykniveau. Når man tjekker dæktrykket, bør man sikre sig, at dækkene er kolde, og man bør undgå at tjekke dem, lige efter man har været ude at køre.
Forlængelse af dækkets levetid koster ingenting
Som bilejer kan man nemt forlænge sine dæks holdbarhed ved at tilpasse sin kørestil. Det er vigtigt at forstå, at selv om folks kørevaner stort set er de samme som for 10 eller 15 år siden, så har teknologierne ændret sig meget siden da.
“I dag har selv de små bybiler masser af kræfter. Antispinregulering og lignende funktioner er blevet mere almindelige. I dag benytter bilisterne sig i højere grad af disse systemer, hvilket øger den belastning, dækkene udsætter for under kørslen. Når man drejer, kan hastigheden for eksempel være højere“, forklarer Nokian Tyres’ chef for teknisk kundeservice, Matti Morri.
Udover at køre roligt bør man også jævnligt flytte dækkene på forakslen til bagakslen og omvendt. I gennemsnit nedslider forhjul dækkene dobbelt så hurtigt som dem på bagakslen. Det tilrådes derfor at skifte dem hver 8.000. kilometer. Og igen er det rette dæktryk i hvert dæk afgørende. Det er vigtigt at forstå, at det dæktryk, der anbefales af bilproducenterne, som regel lægger vægt på kørekomfort. Et øget dæktryk indebærer imidlertid adskillige fordele.
"Når man øger trykket, så det er højere end bilproducentens anbefaling, bliver dækket hårdere og mindre fleksibelt. Jo mindre fleksibelt et dæk er, jo mindre varme genererer dets struktur. Dette bevirker, at det holder længere. Der er ingen klar regel for optimalt overtryk; det er meget specifikt for situationen og køretøjet. Hvis man øger dæktrykket med ca. 0,2 bar, vil det dog ikke have nogen negativ effekt, og det vil medføre adskillige fordele,” forklarer Morri.
Udover at det forlænger dækkets levetid, forbedrer overtryk stabiliteten og medvirker til at mindske dækkets rullemodstand, hvilket resulterer i brændstofbesparelser. Den eneste ulempe er en smule mindre kørekomfort. Derfor bør man som bilejer overveje at pumpe en smule mere luft i sine dæk, end bilproducenten anbefaler.
På trods af alt dette må man dog være opmærksom på, at alle dæk før eller siden vil være nedslidte. Med nutidens dæk er eftersynet et nødvendigt offer, når man stræber efter mindre brændstofforbrug og øget sikkerhed. Med førsteklasses dæk med lav rullemodstand kan man spare over en halv liter brændstof pr. 100 kilometer, og et ordentligt vådgreb kan øge sikkerheden markant.
Vigtigste anbefalinger til bilejerne
- Kør roligt. Undgå aggressiv acceleration, bremsning og drejning.
- Flyt dine dæk fra foraksel til bagaksel og fra bagaksel til foraksel hver 8.000. kilometer.
- Tjek dit dæktryk en gang om måneden. Øg dæktrykket som anvist, når du skal afsted på en længere tur eller ud at køre med fuld belastning. Ved normal kørsel vil et let overtryk forlænge dine dæks levetid og mindske brændstofforbruget.
- Husk også at tjekke trykket i dit reservedæk!! Hvis du ikke har et reservedæk, så sørg for på forhånd at have lært, hvordan lappegrejet fungerer.
- Tjek dine dæks tilstand og slidbane; sikker kørsel forudsætter en slidbane på mindst 4 mm.
- Læg ikke tunge ting i tagboksen, da det vil påvirke bilens tyngdepunkt.
Billeder i høj opløsning til pressebrug er tilgængelige på:
www.nokiantyres.com/summerseason-CE
Om Nokian Tyres plc
Nokian Tyres plc blev grundlagt i 1988, og selskabets rødder går helt tilbage til 1898, hvor Suomen Gummitehdas Oy, eller "Finsk Gummifabrik", etableredes. Selskabet er verdens nordligste dækproducent. Det arbejder for og fremmer sikker kørsel i krævende forhold. De innovative dæk til personbiler, lastvogne og tunge maskiner markedsføres primært på egne med sne, skov og udfordrende kørselsforhold, der forårsages af skiftende årstider.
I 2015 var selskabets nettosalg på ca. 1,4 milliarder euro, og det beskæftigede 4.400 medarbejdere ved slutningen af året. Nokian Tyres er børsnoteret på Nasdaq Helsinki. Produktionsanlæggene ligger i Finland og Rusland. I hovedkvarteret i Nokia i Finland udfører man centraliseret produktudvikling, udarbejder prototyper og gennemfører prøvekørsler. Nokian-fabrikken fremstiller bildæk, dæk til tunge maskiner og regummieringsmaterialer til lastvognsdæk. Alle produkter udvikles med en målsætning om bæredygtig sikkerhed og miljøvenlighed i hele produktets levetid. Hvis du ønsker flere detaljer om selskabets historie, kan du besøge:
www.nokiantyres.dk/firma/om-os/
En innovativ kultur
Nokian Tyres' succes stammer fra en tilbundsgående forståelse for de nordiske forhold kombineret med innovation – en sammenhængende række ideer, der anvendes til at forbedre sikkerhed, holdbarhed og miljøvenlighed. Resultaterne af selskabets arbejde testes i forhold, hvor kun de barskeste kan klare sig. I 1934 fremstillede Nokian Tyres verdens første vinterdæk, og siden da har Nokian Hakkapeliitta-dækket repræsenteret det højest opnåelige niveau af sikker kørsel. I 2013 satte selskabet verdensrekord for hastighed på is med 335,713 kilometer i timen, hvilket opnåedes med en bil med samme Nokian Hakkapeliitta 8-vinterdæk, som findes i den almindelige lagerbeholdning. Det nye nordiske Nokian Hakkapeliitta R2-vinterdæk uden pigge er den mest energieffektive vinterdækmodel i automobilindustrien. Selskabet tilbyder også specielle SUV-dæk med sidevægge, der er lavet af aramidfibre, som forebygger punktering. I 2014 lancerede selskabet konceptet med dæk, der har pigge, som kan trækkes tilbage. Ønsker du flere oplysninger, er du meget velkommen til at besøge:
www.nokiantyres.dk/innovation/forskning-og-udvikling/
Kontakt
Ønsker du flere oplysninger, er du meget velkommen til at kontakte:
Hannu Liitsola, Administrerende direktør Centraleuropa (Managing Director CE), +420 605 236 440, [email protected]
Lukáš Líbal, Marketingdirektør Centraleuropa (Marketing Director CE), +420 222 507 759, [email protected]
Flere oplysninger
Nokian Tyres’ sommerdæk
www.nokiantyres.dk/daek/personbiler/sommerdaek/
Yderligere oplysninger:
www.twitter.com/NokianTyresCom
www.youtube.com/NokianTyresCom
www.facebook.com/nokiantyres
www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc
Nokian Tyres Europe
Nokian Tyres s.r.o
V Parku 2336/22
148 00 Praha 4
Czech Republic
Administrerende direktør Centraleuropa (Managing Director Central Europe)
Hannu Liitsola, tlf. +420 605 236 440 e-mail [email protected]
Chef for teknisk kundeservice i Centraleuropa (Technical Customer Service Manager CE)
Sven Dittmann, Dipl.-Ing., tlf. +49 160 908 944 04 e-mail [email protected]
Marketingdirektør Centraleuropa (Marketing director CE)
Lukáš Líbal, tlf. +420 222 507 759 e-mail [email protected]
Nokian Tyres' hovedkvarter i Finland
Nokian Tyres plc
Pirkkalaistie 7
P.O.Box 20
37101 Nokia
Finland
Chef for produktstyring (Head of Product Management)
Petri J. Niemi, tlf. +358 10 401 7646 e-mail [email protected]
Chef for teknisk kundeservice (Technical Customer Service Manager)
Matti Morri, tlf. +358 10 401 7621 e-mail [email protected]
Chef for produktudvikling (Product Development Manager)
Jarno Ahvenlammi, tlf. +358 10 401 7741 e-mail [email protected]
Udviklingschef (Development Manager)
Juha Pirhonen, tlf. +358 10 401 7708 e-mail [email protected]
Produktchef Centraleuropa (Product Manager Central Europe)
Stéphane Clepkens, tlf. +358 50 462 7536 e-mail [email protected]