Mere sikkerhed og ro i sindet – maksimer levetiden af dine dæk ved at overvåge deres tilstand
Forskning viser også, at når man kører med slidte dæk, kan akvaplaning forekomme ved hastigheder, der er klart langsommere end den normale kørehastighed. Bilister bør regelmæssigt kontrollere dæktrykket og tilstanden på deres dæk, ikke kun ved dækskifte. Sikre sommerdæk skal have en slidbanedybde på minimum fire millimeter, og de bør ikke være mere end seks år gamle.
– Dårlige dæk er blandt de største trafiksikkerhedsrisici i sommertrafikken. Grebet på slidte dæk vil forsvinde i vådt vejr, hvilket vil udgøre en risiko specielt under ekstreme forhold, siger Matti Morri, teknisk kundeservicechef for Nokian Tyres.
I de seneste tests foretaget af Tekniikan Maailma (5/2018) begyndte slidte dæk at akvaplane ved hastigheder så lave som 75 km/t. Det bedste nye dæk i testen begyndte at akvaplane ved 88 km/t.
– Testdækkene, der var valgt for at være farlige, var alligevel helt lovlige, det vil sige, at de havde en slidbanedybde på over 1,6 mm. Køreren har det fulde ansvar for at holde øje med dækslitage. Udover slidbanedybden skal du også kontrollere dækket for revner og regelmæssigt kontrollere, at dæktrykket er korrekt. Da dækket bliver ældre, vil dets egenskaber også svækkes, så du skal huske på, at den maksimale levetid er seks år. For familiens sekundære bil og andre biler, der ofte bruges mindre, skal du sikre dig, at dækkets generelle alder er mindre end 10 år. Dette er let at kontrollere på dæksiden, hvor du kan finde dækkets produktionsår, siger Morri.
Maksimer levetiden ved at skifte dækkene fra for- til bagakslen
For at maksimere sikkerheden og spare penge skal du sikre dig, at dækket ikke slides unormalt hurtigt. Et dæk, der kun slides på den indre eller ydre side, er et symptom på, at der er noget galt. Det er ofte et tegn på overdrevent lavt dæktryk, forkert sporing eller slidte støddæmpere.
– Et unormalt stort slid vil have en direkte indflydelse på håndteringsevnen. Medmindre du reagerer i tide, kan sliddet endda nå dækkets side og den kan blive helt ødelagt. For eksempel skal du huske at kontrollere dit dæktryk en gang hver tredje uge. Når du skal afsted på en længere tur eller transporterer en tung last, bør du øge dæktrykket i forhold til belastningen, siger Morri.
Mange kørere spekulerer på, hvorfor to af dækkene i et sæt ofte er meget mere slidte end det andet par. Ifølge Morri vil drivhjulene altid blive slidt dobbelt så hurtigt som de frit rullende dæk. Derfor skal du skifte dine dæk fra for- til bagakslen for hver 8.000 kilometer, eller når forskellen mellem for- og bagdækkenes slidbanedybde bliver mere end 2 mm.
– Ved at rotere dækkene kan kørere maksimere deres dæks levetid, sikkerheden for dem selv og andre på vej samt spare penge. Rotationen forlænger i høj grad livscyklussen for dæksættet. Dækslidet er også påvirket af det pågældende køretøj og kørerens kørestil og aktivitet. Du kan spare penge ved at vælge dæk af høj kvalitet, der passer til dit køretøj og kørevaner, siger Morri til sidst.
Er dine sommerdæk i orden? Kontrollér følgende som sæsonen skrider frem:
- Kontrollér slidbanedybden. Den mindste sikre slidbanedybde er 4 millimeter; noget mindre end det, og risikoen for akvaplaning vil øges betydeligt. Sommerdæk fra Nokian Tyres gør det nemt at kontrollere slidbanedybden med den patenterede kørselsindikator (DSI), der viser den resterende slidbanedybde som et tal.
- Kontrollér dæksiden og slidbanen. Du bør undersøge overfladerne visuelt for revner, sprækker, punkteringer eller unormale buler, da de kan påvirke dækkets holdbarhed.
- Kontrollér hovedrillerne for store sten, der sidder fast i hovedrillerne, da de ellers kan trænge dybere ind i dækket under kørslen og kan medføre dækskader. Du kan f.eks. bruge en skruetrækker til at fjerne stenene med.
- Kontrollér slidmønsteret på dine dæk. Dæk, der slides ujævnt eller unormalt hurtigt, kan være et symptom på problemer med bilens sporing. Ud over sikkerheden vil unormalt nedslidte dæk også påvirke kørekomforten, så du bør kontrollere bilens sporing.
- Kontrollér, at alle dæk er jævnt slidte. Du skal rotere dækkene for at få dem så jævnt slidte som muligt. Dette vil forbedre bilens håndtering. Generelt vil dækkene på de drivende hjul blive slidt hurtigere ud end dem der løber frit.
- Jævnt slidte dæk. For at få dækkene jævnt slidte, skal du rotere dem fra for- til bagsiden for hver 8.000 kilometer. Hvis to dæk er meget bedre end de andre, skal du af sikkerhedsmæssige grunde montere dem på bagakslen.
- Kontrollér alderen på dine dæk. Levetiden for aktivt brugte dæk er 6 år, og den maksimale anbefaling for den samlede levetid er 10 år. Dæksiden har en fire cifret fremstillingskode, hvor de to første cifre angiver fremstillingsugen og de sidste to angiver året. Hvis koden f.eks. er 1717, blev dækket fremstillet i uge 17 i 2017.
- Kontrollér dæktrykket. Du bør kontrollere dæktrykket hver tredje uge, da det korrekte dæktryk forbedrer bilens håndtering og reducerer bremselængden. Dæk med for lavt tryk vil også være dyrere, da kørsel med for lavt tryk vil medføre en ekstra belastning på dækkets struktur og resultere i et væsentligt højere brændstofforbrug. Se vores video for tips om kontrol af dæktrykket.
Yderligere tips til sommerdæks vedligeholdelse
Yderligere information:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prag, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Michalová, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]