Nokian Tyres: Det voksende EL-bilsegment fortjener højkvalitetsdæk for at leve op til de strengere krav
Den skandinaviske dækproducent Nokian Tyres har arbejdet hårdt på at udvikle højkvalitetsdæk til elbiler for at tilfredsstille segmentets specifikke behov. Elbiler er typisk højtydende, og deres tunge batteripakker får dem til at veje mere end biler med forbrændingsmotorer (ICE). Tungere biler har en længere bremselængde, hvilket sætter større fokus på sikkerheden.
I løbet af det sidste årti er el- og hybridbiler gået fra at være en marginal del af den internationale bilindustri til et af de hurtigst voksende segmenter. Ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA)* er den globale andel af elbiler steget til 2 % af bilmarkedet i slutningen af 2020. Dette ser måske ikke ud af meget, men for ti år siden var deres globale andel tæt på nul. Kun få markeder som f.eks. Europa, USA og Japan rapporterede en højere andel. Nationale variationer i EU's elbilsalg står i klar forbindelse med landenes levestandarder. Ifølge de nye statistikker fra European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) blev markedsandelen for batteridrevne elektriske køretøjer mere end fordoblet fra 3,5 % i andet kvartal 2020 til 7,5 % i år, mens plug-in hybridbiler udgjorde 8,4 % af alle solgte nye biler.
Disse fakta viser den stadigt voksende markedspenetration af elektriske- og hybridbiler. Efterhånden som teknologien udvikler sig og elbiler bliver stadig mere almindelige, ændres vedligeholdelsen af bilerne også. For ICE-biler er olieskift og bremseservice de mest almindelige vedligeholdelseselementer. Når det kommer til elbiler er de to store vedligeholdelsesfaktorer imidlertid dæk og ruder.
Test af højkvalitets elbildæk under reelle forhold
Nokian Tyres bruger flere forskellige elbiler til sine dæktest, hvilket giver virksomheden en kontinuerlig og omfattende erfaring med brugen af dækkene med forskellige bilmodeller.
Sportslige SUVér er høje og tunge, mens elbiler er tungere end biler med forbrændingsmotor på grund af batteriets vægt. Store og tunge køretøjer kræver mere af dækkene, hvilket tages i betragtning i produktudviklingen.
Selv når en el- eller hybridbil har samme størrelse som en bil med traditionel forbrændingsmotor, bruger den typisk en større dækstørrelse. Dækkene sættes under pres, da vægten af batterierne belaster dem mere ved sving og acceleration, og drejningsmomentet fra elmotoren overføres hurtigere til drivhjulene end i et ICE-køretøj. Der findes en almindelig misforståelse relateret til øget dækslitage angående elbiler. Nokian Tyres tests under reelle forhold viste imidlertid, at der ikke er noget at bekymre sig over. Selvom elbiler har masser af kraft og drejningsmoment, er de ikke specielt krævende for dækkene - det modsatte er faktisk tilfældet.
”Dæk på en moderne elbil slides meget langsommere end på en bil med en traditionel forbrændingsmotor. Dette skyldes god trækkontrol. Førerassistentsystemerne reducerer at dækkene glider ved at udnytte elmotorens hurtige effektjustering. Dette system er meget hurtigere end i ICE -køretøjer, hvor det er baseret på bremsning og begrænsning af motorens omdrejningstal. Kørestilen er fortsat hovedbidraget til dækslitagen, og derfor bestemmes dækkenes levetid hovedsageligt af bilisten selv,” siger Martin Dražík, produktchef for Nokian Tyres i Europa.
Hvad skal man kigge efter, når man vælger dæk til sin elbil?
Når du vælger dæk til en hybrid- eller elbil, omfatter de tre vigtigste kriterier almindeligvis sikkerhed, lav rullemodstand og lavt støjniveau. Lavere rullemodstand udvider bilens rækkevidde. Elbiler er stille, hvilket gør lavere støj til et spørgsmål om forbedret kørekomfort.
Udover at være tungere og have større drejningsmoment, er elbiler også mere støjsvage. Derfor er det ikke overraskende, at el-bilister leder efter støjsvage dæk for at forbedre deres kørekomfort. EU -dækmærket giver let tilgængelig information om dækkets støjniveau og rullemodstand, hvilket gør det let at sammenligne forskellige dæk.
Lavere rullemodstand udvider også bilens rækkevidde. Jo større rækkevidde, jo mindre elektrisk energi er nødvendig, hvilket resulterer i en mere miljøvenlig kørsel. Miljøfordelene er den største effekt, som verden håber at se ved den udbredte brug af elbiler.
Nokian Tyres produkter har Driving Safety Indicator (DSI), som du kan bruge til hurtigt og nemt at kontrollere den resterende slidbane. DSI-tallene viser den resterende slidbanedybde. Tallene forsvinder en efter en, efterhånden som dækket slides. Hvis du ser et andet nummer på for- og bagakslen, bør du ombytte dækkene.
De tre vigtigste faktorer for dæk til elbiler
- Sikkerhed: Det vigtigste er at tænke over hvor du vil bruge dækkene og vælge dæk i overensstemmelse hermed.
- Lav rullemodstand: Jo lavere rullemodstand, jo bedre rækkevidde får du.
- Lavt støjniveau: At vælge støjsvage dæk til din i forvejen stille elbil, vil forbedre kørekomforten.
* International Energy Agency (IEA; fransk: Agence internationale de l'énergie) er en Paris-baseret autonom mellemstatslig organisation, der blev oprettet inden for rammerne af Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD) i 1974.
Lær mere:
Fremtidige dæk vil være smarte - bilister vil have dæk, der kan reagere på vejret
Billeder:
Yderligere information:
Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
[email protected]
Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603578 866,
[email protected]