fre februar 7 11:59 2020 I kategorier Produkt udgivelser, Virksomhedsnyheder

Nokian Tyres' undersøgelse: Europæiske bilister er bange for at køre for hurtigt på snedækkede og glatte veje

Næsten halvdelen af de europæiske bilister mener, at hastigheden er den største risiko, der er forbundet med at køre bil om vinteren. Som det næst mest farlige angav de fleste bilister snedækkede, glatte veje som en trussel. På spørgsmålet om muligheden for at forbedre sikkerheden om vinteren, var det mest almindelige svar at bruge specielt designede vinterdæk. Undersøgelsen blev foretaget i fem lande: Tyskland, Frankrig, Italien, Polen og Tjekkiet.

Ifølge undersøgelsen fra Nokian Tyres [1], var opfattelsen at ​​den største risiko på vejene om vinteren er relateret til for hurtig hastighed end dårlige vejforhold, udfordrende vejr eller dårlig sigt på grund af atmosfæriske forhold eller det faktum, at det om vinteren bliver mørkt meget tidligere end på andre tider af året.

Faren forbundet med for høj hastighed blev især fremhævet af polakkerne og tyskerne (henholdsvis 57 % og 56 % af de adspurgte). Det var også den vigtigste risikofaktor i vinterperioden for tjekkerne (52 %) og italienerne (43 %). Kun de franske bilister påpegede, at snedækkede glatte veje var den højeste risikofaktor for dem (45 %), hvor kun 32 % af de adspurgte hævdede, at hastighed var den farligste faktor på vejen. I andre undersøgte lande blev iskolde veje nævnt som den næst vigtigste trussel (med undtagelse af Tyskland). Generelt var den tredje vigtigste risikofaktor, identificeret af de europæiske bilister, manglen på tilstrækkelig afstand fra køretøjet foran. Det er værd at bemærke, at dette problem hovedsageligt blev påpeget af tyskerne (med hele 50 %, sammenlignet med 25 % til 33 % i de andre lande).

Specialdesignede vinterdæk gør en forskel

I gennemsnit angav kun 29 % af de adspurgte brugen af slidte dæk som en fare på vejen, hvilket resulterede i en lav 8. placering blandt risikofaktorerne. På samme tid, når de blev spurgt om mulighederne for at forbedre sikkerheden om vinteren, angav bilisterne ofte brugen af ​​specialdesignede vinterdæk (næsten 2/3; med næsten 80 % i Italien). Den næstbedste måde at forbedre sikkerheden på var at kontrollere dækkets rilledybde, mens den tredje vigtigste var at vedligeholde bilens bremsesystem.

Undersøgelsen har vist et lidt modstridende resultat. På den ene side betragter de adspurgte ikke brugen af ​​slidte dæk som en stor risikofaktor om vinteren. På den anden side ser de et potentiale i at forbedre færdselssikkerheden ved at bruge specialdesignede vinterdæk og sikre den tilstrækkelige slidbanedybde.

”Dækkene er bilens eneste kontaktflade med vejen, og deres tilstand er kritisk, når det kommer til trafiksikkerheden, som at bremse på snedækket vej eller ved pludseligt baneskift på sjappet asfalt. Brugen af slidte dæk forlænger bilens bremselængde og gør det vanskeligere at håndtere, især under glatte forhold. Derudover er dækkene ikke i stand til at bortskaffe sneen og slappe under dem, og det giver følelsen af, at vejen forsvinder,” siger Martin Dražík, produktchef for Nokian Tyres Europa.

Det er værd at bemærke, at kun få bilister ser et behov for at bruge snekæder på vinterveje. Kun 14 % af de europæiske bilister oplyste, at snekæder var en faktor, der forbedrede sikkerheden. Dette skyldes sandsynligvis, at de kun er nødvendige på virkeligt stejle bakker, f.eks. i bjergene. Dette forklarer med rimelighed, hvorfor dette udstyr er vigtigt for næsten en fjerdedel af franskmændene og en lidt lavere procentdel af italienerne.

Hvornår skal dækkene skiftes?

Nokian Tyres er en verdensberømt producent af højkvalitets vinterdæk. Vi opfandt verdens første vinterdæk for mere end 80 år siden. Der er meget forvirring med hensyn til, hvornår du faktisk skal købe nye vinterdæk. I de fleste europæiske lande er lovpligtige mindste sliddybde for vinterdæk 3 mm.

Alle vinterdæk fra Nokian Tyres har den patenterede DSI (Driving Safety Indicator) og snefnugsymbolet (Winter Safety Indicator), der hurtigt og nemt viser, hvor slidte dine dæk er. Tallene på slidbanen angiver den resterende slidbanedybde. Snefnugsymbolet forbliver synligt, indtil rilledybden er fire millimeter, hvilket er den påkrævede rilledybde for sikker vinterkørsel. Når snefnugsymbolet er slidt væk, skal du købe nye vinterdæk for at garantere den tilstrækkelige sikkerhed.

Download billeder

Yderligere information:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
[email protected]

Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
[email protected]

 

[1] Dataene er baseret på Nokian Tyres onlineundersøgelse foretaget af YouGov-forskningsvirksomheden fra december 2018 til januar 2019. Vinterdæksundersøgelsen blev foretaget i fem lande (Tyskland, Frankrig, Italien, Polen og Tjekkiet) med 500 til mere end 2.000 respondenter fra hvert land.