Nyd sikker sommerkørsel: De bedste tips til at forhindre punkteringer
Risikoen for punktering er til stede hele året rundt, men du kan mindske risikoen eller begrænse skaden, hvis den opstår. Det hele starter med den rigtige forberedelse. Punktering er den hyppigste skade på dine dæk. De hyppigste årsager til punktering er søm, skruer og skarpe sten.
“Du skal være særlig forsigtig, når du kører gennem vejarbejde: Du kan støde på skarpe sten, der let kan forårsage punkteringer. I vådt vejr kan især skarpe stenstykker skære gennem dækket som en varm kniv gennem smør og trænge ind i stålbælterne,” siger Martin Dražík, produktchef for Nokian Tyres.
Lavt dæktryk øger også risikoen for skader på dæksiderne. For eksempel kan dækket let ramme fælgen, når du kører ind i en kantsten ved for lavt tryk, og det kan ødelægge dæksiden. "Når trykket er for lavt, vil dækket bue mere ud, og dæksiderne vil være mere modtagelige over for skade, når de rammer forhindringer. Hvis dette sker, kan dækket ikke længere bruges: det er hverken sikkert eller tilrådeligt at reparere personvognsdæk med skader op dæksiderne,” forklarer Martin Dražík.
Det faktum, at punkteringer ikke er noget usædvanligt, ses også i resultaterne af den seneste undersøgelse* af Nokian Tyres blandt europæiske bilister. Over en femårig periode oplevede cirka 40 % af bilisterne i næsten alle adspurgte lande et eller to punkterede dæk på deres bil. Dæk punkteringer er mindst almindeligt i Tyskland, hvor 69 % af bilisterne ikke har haft nogen punktering i løbet af de sidste fem år.
Sådan forhindres punktering
Punkteringer kan ikke helt undgås. Imidlertid kan der gøres noget for at det ikke sker, og skaden kan afbødes. Udover forsigtig kørsel er det korrekte dæktryk meget vigtig. De seneste bilmodeller har TPMS (Tire Pressure Monitoring System), som overvåger dæktrykket og alarmerer, når det falder. Hvis din bil ikke har TMPS, bør du kontrollere dit dæktryk hver tredje uge.
Det korrekte dæktryk forøger dækkets levetid betydeligt. Forskellige bilproducenter giver deres egne anbefalinger til dæktrykket, der hovedsageligt er baseret på håndteringsegenskaber og kørekomfort.
"Det korrekte dæktryk er vigtigt, fordi dækkets levetid forkortes med op til 50 %, hvis trykket f.eks. er 20 % for lavt. Effekten er derfor betydelig. Generelt skal dæktrykket være ca. 0,2-0,3 bar højere i vinterdæk end i sommerdæk. Du bør også hæve trykket, når bilen er tungt lastet. Hvis trykket ikke øges, begynder dækkets sidevægge at bue udad, hvilket gør dem mere udsatte for skader," siger Martin Dražík.
De fleste bilister kontrollerer dæktrykket på deres dæk uregelmæssigt, som det fremgår af resultaterne af undersøgelsen* af Nokian Tyres. For eksempel kontrollerer kun 36 % af bilisterne i Tyskland trykket regelmæssigt en gang om måneden. Det er helt det samme med bilister i andre europæiske lande som Polen, Tjekkiet, Frankrig og Italien. Bulgarske og rumænske bilister er de mest grundige med hensyn til dette aspekt. Undersøgelsen afslører også, at mindst en fjerdedel af de europæiske bilister tjekker dæktrykket, før de tager på en længere tur.
Hold sikker afstand når du kører
Et andet vigtigt sikkerhedselement er at holde en sikker afstand til køretøjer både foran og bag dit eget køretøj. I tilfælde af en uventet begivenhed som at din bil pludseligt får et fladt dæk, kan dette bogstaveligt redde dit liv. Det er derfor altid værd at holde en sikker afstand for at forhindre farlige situationer. Desværre overholder ikke alle bilister denne regel. Resultatet af undersøgelsen* angiver, i gennemsnit over 50 % af de europæiske bilister at de regelmæssigt holder en sikker køreafstand. Dette er lavest i Tjekkiet, hvor kun 37 % af bilisterne hævder regelmæssigt at holde en sikker køreafstand. De mest samvittighedsfulde inden for dette aspekt er bulgarske, italienske og polske bilister. Under alle omstændigheder skal du være opmærksom på, at hvis situationen er vanskelig eller det punkterede dæk er på trafiksiden, er det en god ide at ringe efter vejhjælp.
Den unikke Nokian Tyres garanti
Nokian Tyres tilbyder alle sine kunder en ubekymret kørsel takket være unikke patenterede teknologier samt garanti. Nokian Tyres' Aramid Sidewall Teknologi anvender slidstærke aramid fibre til at forstærke dæksiderne på SUV dæk. Nokian Tyres Aramidgarantien dækker ved et uheld skader på dæksiden og giver gratis et nyt, tilsvarende produkt.
Et kort kursus i dækskader Hvornår? Dækskade kan forekomme på et hvilket som helst tidspunkt af året, men det er normalt oftere om sommeren. Folk kører normalt længere afstande om sommeren, hvor der er flere vejarbejder i gang. I foråret og efteråret vil frostsprængninger beskadige vejoverfladerne. Dårlige vejforhold kan også øge risikoen for punkteringer. Hvorfor? Punktering er den mest almindelige type af dækskader. Risikoen opstår ikke kun på slidte dæk. Selv nye dæk kan punkteres af skarpe genstande, der sætter sig fast i mellem lamellerne og skubber sig gennem stålbælterne. Lavt dæktryk vil ofte medføre skader på dæksiderne, når dækket belastes. Hvordan undgås det? Kør med det korrekte dæktryk. Hvis bilen er tungere lastet, bør du øge dæktrykket i overensstemmelse hermed. Undgå unødvendige skader ved at køre forsigtigt, især på veje, der er i dårlig stand og igennem vejarbejde. Hvad skal man gøre? Hvis håndteringen af din bil bliver ustabil, skal du stoppe på et sikkert sted så hurtigt som muligt. Lær at bruge dine dæks reparationssæt eller sørg for, at reservehjulet er i orden, og at du har de nødvendige værktøjer til at skifte dæk. I vanskelige situationer skal du først sikre trafiksikkerheden og derefter kontakte vejhjælp. Medbring varme tøj i bilen, hvis der skulle opstå punktering under kolde forhold. |
* Data fra en undersøgelse af europæiske bilister gennemført af agenturet Ipsos for Nokian Tyres CE, 4/2017.
Nokian Tyres: Nokian Aramid Sidewall Teknologi forstærker dækkets sider
Informationsgrafik: download her
FOTO: download her
Yderligere information:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Michalová, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]