Sådan mindsker du slitagen på dine vinterdæk – der ses store forskelle på dækslitage fra ens køretøjer
Du skal være opmærksom på din dækslitage, da en ujævn slitage vil have en negativ indvirkning på sikkerheden og kan medføre unødvendige ekstraomkostninger. Nokian Tyres undersøgte forskellen i slid på for- og bagdæk.
Forsøg under virkelige forhold foretaget af Nokian Tyres viser, at de trækkende dæk slides op til fire gange hurtigere om vinteren end de frit rullende dæk gør. Derfor bør du ombytte dine dæk mellem akslerne, selv midt i sæsonen.
– Der er stor forskel på slitagen mellem for- og bagakslen, hvilket betyder, at du bør ombytte dine dæk. Store forskelle i grebet mellem for- og bagakslerne påvirker kørselssikkerheden negativt. Hvis du bytter om på dine dæk, kan det også spare dig penge, da du kan bruge det samme sæt dæk i længere tid, siger Matti Morri, teknisk kundeservicechef i Nokian Tyres.
Test gennemført af Nokian Tyres viste, at de forreste dæk på et forhjulstrukket køretøj kan slides op til fire gange hurtigere end bagdækkene, når man kører med vinterdæk. På sommerdæk kan slitagen på fordækkene være cirka det dobbelte sammenlignet med bagdækkene.
Kør roligt med fremsyn
Rolig kørsel med fremsyn reducerer dækslidet. Du bør undgå kraftige opbremsninger, acceleration og skarpe svingmanøvre.
– Dette er ikke en ligegyldig problemstilling. Aggressiv kørsel og højtydende køretøjer udsætter deres dæk for mere stress end normalt, hvilket kan forårsage ujævnt slid på vinterdækkene, siger Matti Morri.
Det korrekte dæktryk til belastningen vil reducere dækslidet, give lavere rullemodstand og forbedre kørselsstabiliteten. Trykket falder, når det bliver koldt, så du bør pumpe dine vinterdæk med 0,2 bar (20 kPa) højere end producentens anbefaling. Anbefalingen af dæktrykket findes f.eks. i køretøjets manual. Du skal efterprøve og justere dit dæktryk, når dækkene er kolde, det vil sige, inden du tager af sted på en lang køretur.
Når du monterer vinterdæk, skal du kontrollere den resterende slidbane af hovedrillerne. Nokian Tyres vinterdæk har en kørselssikkerhedsindikator til at hjælpe bilisterne: når snefnugsymbolet på dækkets slidbane er slidt af, er det tid til at købe nye vinterdæk.
Du bør også kontrollere dækkets produktionsdato, der er markeret på siden af dækket. Sekvensen på de fire tal fortæller dig dækkets alder: de første to cifre giver dig produktionsugen, mens de sidste to angiver året. Du bør max bruge et sæt dæk igennem seks vintre.
Ældre køretøjer har brug for gode dæk
Virkningerne af dækslitage kan ses ved acceleration, opbremsning og sideværts greb.
– Moderne biler har stabilitetskontrolsystemer til at hjælpe bilisten, men fysikkens love er altid gældende. Systemet kan kun hjælpe dig, når dækkene har godt greb, siger Martin Dražík, ekspert og produktchef for Centraleuropa i Nokian Tyres.
Mange bilister tror, at ethvert dæk er godt nok til den gamle bil eller familiens andet køretøj. Begrundelsen kan være, at det ikke giver mening at købe dyre dæk til en bil med lavere værdi, eller at det andet køretøj kun sjældent bruges. Fra et sikkerhedsperspektiv er det helt omvendt.
Når en bil mangler moderne avanceret teknologi, kan gode dæk være endnu vigtigere end på et nyt køretøj. Familiens anden eller tredje bil bruges oftest af de mindst erfarne bilister i familien. Et godt dæk er en væsentlig del af kørselssikkerheden.
– Helårsdæk bruges ofte til familiens anden bil. De er et ideelt valg, når de bruges i områder med et mildere klima. I år lancerede Nokian Tyres en ny serie højkvalitetshelårsdæk - Nokian Seasonproof og Nokian Seasonproof SUV. Disse nye dæk er udviklet til at imødekomme de centraleuropæiske bilisters behov og er designet til at være fleksible og tilpasse sig både til vinter og sommer vejrforhold, bemærker Dražík.
Førsteklassesdæk er et fornuftigt valg, da deres produktudvikling fokuserer på at gøre dækket så sikkert som muligt, selv når det undertiden slides.
Tips til at mindske dækslitagen
- Byt dine dæk mellem for og bagakslerne en gang imellem. Dette bør ske senest hver 10.000 kilometer.
- Undgå kraftig opbremsning eller acceleration og skarp svingmanøvre.
- Sørg for, at dine dæk har det rigtige dæktryk. Tilføj 0,2 bar til bilproducentens anbefaling om vinteren. Mål altid dæktrykket på kolde dæk.
- Opbevar ikke dine dæk udenfor i solskin; Brug et dækopmagasinerings sted eller et andet sted, der er mørkt og med kontrolleret temperatur.
- Hvis du lader dine dæk monteret af en specialist, kan denne give dig et indblik i dækkenes tilstand.
Lær mere:
Billeder:
Yderligere information:
Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
[email protected]
Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
[email protected]