Vand på vejen er et faresignal: Undgå akvaplaning – gør det mens du kører, men også før du tager afsted
Efterårsvejene lokker, også selv når vejret er dårligt. Regnvåde veje udsætter bilister for risikoen for akvaplaning. Heldigvis hjælper et par enkle forholdsregler og sikrer en ubekymret køretur.
Akvaplaning får føreren til at blive som en passager
Akvaplaning er en reel trussel på en regnfuld sensommerdag eller ved efterårsvejr. Hvis dækmønsteret ikke kan fjerne alt vand mellem dækkene og vejen, danner det en slags pude under dækkene. Dækkene mister deres greb, og føreren kan ikke længere kontrollere køretøjet.
I tilfælde af akvaplaning er det er vigtigt at bevare roen.
- Hvis dit køretøj kommer ud i akvaplaning, skal du løfte foden fra speederen og trykke koblingen ned. Brems ikke og drej ikke hjulene med magt. Når du kommer ned i hastighed, kan grebet pludseligt komme tilbage. Når det sker, skal dine dæk pege i den rigtige retning og ikke mod de modkørende trafikanter, siger Martin Dražík, produktchefen CE hos Nokian Tyres.
Kontroller jævnligt dine dæk og deres dæktryk
Heldigvis kan du nemt selv mindske risikoen for akvaplaning, før du sætter dig bagved rettet. Den første måde er jævnligt at kontrollere dækkets slidbanedybde og sikre, at dækkene er i god stand. Nedslidte dæk har dårligere vandbortskaffelsesfunktion, da slidbanen ikke længere har tilstrækkelig kapacitet til opbevaring af vand.
- Ifølge loven er minimum slidbanedybden for sommerdæk 1,6 millimeter, men man skal huske på, at dæk hurtigere mister deres akvaplaningsegenskaber, allerede ved 4 millimeter, siger Dražík.
I de seneste tests foretaget af Tekniikan Maailma (5/2018) startede slidte dæk med at akvaplane allerede ved hastigheder så lave som 75 km / t. Det bedste nye dæk i testen begyndte at akvaplane ved 88 km / t. Ud over slidbanen skal du tjekke dæktrykket. Lavt dæktryk øger risikoen for akvaplaning. At kontrollere og pumpe dækkene med det rigtige tryk er vigtige sikkerhedsforanstaltninger, der ikke koster andet end et besøg på din nærmeste tankstation.
Den korrekte hastighed hjælper til at bevare kontrollen
Du kan også forhindre akvaplaning når du sidder bag rettet. Den vigtigste måde er at køre med den til enhver tid rigtige hastighed. På vejen bør du aldrig blindt stole på teknologi eller tage den fastsatte hastighedsgrænse som en minimumsværdi. Selv nye dæk kan muligvis ikke forhindre akvaplaning, hvis du kører for hurtigt i regnvejr.
- Den vigtigste sikkerhedsforanstaltning, som en fører kan tage, er at justere hastigheden afhængigt af situationen og vejret. I kraftigt regnvejr skal du reducere hastigheden med op til 15-20 km / t for at lade dækmønsteret fjerne alt det vand, der er mellem dækket og vejoverfladen, påminder Dražík
Derfor bør du sørge for at have tid nok til din rejse i regnvejr eller usikkert vejr, for ikke at føle dig presset til at køre for hurtigt. Det er også vigtigt at opretholde den korrekte sikkerhedsafstand i regnvejr, da våde overflader øger bremselængden. Du skal også være opmærksom på vejoverfladen. Veje slides også med tiden, og kan af og til være kørt i nogle meget dybe spor.
- Kør ikke i sporene, da de har opsamlet mere vand. Det er meget mere sikkert at køre ved siden af sporene, siger Dražík.
Husk dette i regnvejr:
- Kontroller dækkets slidbanedybde. Den minimalle anbefalede slidbanedybde er 4 mm.
- Kontroller dæktrykket på dine dæk. Dæk med for lidt tryk styrer langsommere og forbruger også mere brændstof.
- Juster din hastighed i forhold til vejret. Under kraftig regn skal du reducere din hastighed med op til 15-20 km / t.
- Kør roligt. Oprethold en god sikkerhedsafstand til forankørende og kør med en hastighed der er tilpasset forholdene.
- Kontroller kørebanens overflade. Kør ikke i sporene, da de akkumulerer vand.
Fotos: Download billeder
Yderligere information:
Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]
Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]